Økonomien reddes av Champions League, styret anbefaler nytt aksjeutbytte

Deltakelsen i Champions League redder Manchester United fra en stjernesmell i regnskap for 3. kvartal. Tross sviktende inntekter anbefaler likevel styret at det utbetales utbytte til aksjonærene på lik linje med tidligere sesonger.

For to uker siden møtte Joel Glazer representanter for ulike grupperinger av United-fansen.

I møtet innrømmet Joel Glazer at ledelsen bommet fullstendig med planene om den nye Superligaen, og lovet i langt større grad å lytte til fansen i fremtiden.

IKKE ALLE ER OVERBEVISTE: Men dialogen mellom Avram, Joel og resten av Glazer-familien og United-fansen er i det minste opprettet.

Men Glazer var også klar på at styret i Manchester United, der Glazer-familien har seks av tolv styreplasser, hadde til hensikt å fortsette med utbetalingen av utbytte til aksjonærene på 0,18 USD per aksje, per sesong.

Aksjeutbyttet utgjør i ca 23 millioner pund i året, og er en ordning United har praktisert siden 2016.

LES OGSÅ: Vil du bli kvitt Glazer? Les dette!

I overkant av 75 prosent av utbyttet tilfaller medlemmene av Glazer-familien.

Manchester Uniteds ferske regnskapstall – som ble offentliggjort sent torsdag – bærer, ikke uventet, igjen preg av coronapandemien.

Det er fremdeles faresignaler knyttet til en økende nettogjeld og svakere inntekter i regnskapsårets ni første måneder, men en kraftig økning i TV-inntektene gjør at United er i rute til å fullføre regnskapsåret med inntekter på omtrent samme størrelse som sist sesong til tross for at praktisk talt hele 2020/21-sesongen ble spilt uten tilskuere. 

For United utgjør fraværet av fans på Old Trafford gjennom en hel sesong alene et tap på mellom 105 og 110 millioner pund. 

Manchester United v Fulham - Premier League
ENDELIG FANS IGJEN: Den siste hjemmekampen mot Fulham i 2020/21-sesongen var den første kampen på ca 14 måneder der United kunne ha tilskuere på Old Trafford. Neste sesong håper United at tilskuerantallet vil kunne gå betydelig opp.

Fansens betydning var også hovedbudskapet til Ed Woodward da tallene ble lagt frem.

– Fraværet av fansen det siste drøye året har vist at de er selve livsnerven i fotballen. Etter den vellykkede prøveordningen med et begrenset antall tilskuere på de siste kampene sist sesong, og nye forsøksordninger med økt tilskuerkapasitet gjennom sommeren, er vi optimistiske med tanke på at fansen kan returnere til Old Trafford i et stadig større antall. Med fundamentet som er på plass for langsiktig suksess, ikke minst med betydelige initiativ for å styrke vårt samarbeid med supporterne, ser vi frem til den nye sesongen, sier avtroppende administrativ sjef i United Ed Woodward.

Dette er nøkkeltallene fra 3. kvartal:

Manchester United PLC 3. kv 2020/21 2019/20 Endring %
Omsetning 118.3 123.7 4.4% 
Kommersielle inntekter 58.1 68.6 – 15.3%
TV-rettigheter 58.6 26.0 125.4%
Inntekter fra kampdag 1.6 29.1 – 94.5%
Nettogjeld 443.5 429.1 3.4%

Omsetningen i tredje kvartal er marginalt svakere enn på samme tid sist sesong, men da er det viktig på huske på at tallene fra forrige sesong, bare inkluderte de første ukene med konsekvensene av coronapandemien.

Uniteds kommersielle inntekter går også noe ned, mye på grunn av at United har gitt utsatt betalingsfrist til kommersielle partnere.

Det viktigste de ferske regnskapstallene viser oss, er imidlertid betydningen av Champions League-fotball, og det poenget kan knapt understrekes nok.

Til tross for at United ble slått ut i gruppespillet har TV-inntektene blitt mer enn fordoblet sammenlignet med tilsvarende periode i 2019/20-sesongen.

Noe av økningen skyldes også at Premier League og UEFA utbetalte penger for den forsinkede 2019/20-sesongen etter sluttdatoen for regnskapet (30. juni), og at det ble utbetalt i 1. kvartal i inneværende sesong i stedet.

De første ni månedene i regnskapsåret (juni – mars):

Manchester United PLC  2020/21 2019/20 Endring %
Omsetning 400.1 427.5 – 6.4%
Kommersielle inntekter 180.4 219.6 – 17.9%
TV-rettigheter 214.9 123.6 73.9%
Inntekter fra kampdag 4.8 84.3 – 94.3%
Nettogjeld 443.5 429.1 3.4%

I tillegg viser Uniteds regnskap at lønnskostnadene i tredje kvartal er på 85,2 millioner pund.

Det er en økning på 15,7 millioner, eller 22,6 prosent om du vil, som skyldes bonuser for deltakelse i Champions League. 

Uniteds draktsponsorer siste 20 år

Sponsor Kontraktslengde Gj.snitt årlig inntekt
Vodafone 2000 – 2006 8 mill. pund
AIG 2006 – 2010 14,1 mill. pund
AON 2010 – 2014 19,6 mill. pund
Chevrolet 2014 – 2021 58,6 mill. pund

Fra og med neste sesong erstattet TeamViewer Chevrolet som Uniteds draktsponsor i en avtale som er verdt rundt 47 millioner pund i året.

Det er en nedgang sammenlignet med Chevrolet-avtalen, men den avtalen inkluderte også Chevrolets rettigheter som bilsponsor.

En slik avtale kan United nå selge separat.

United bekrefter også at klubben har hentet ut 60 millioner pund fra klubbens kredittordning som har en øvre grense på 200 millioner pund.