Nei fra Statoil

Norsk Rikskringkasting melder fredag ettermiddag at Manchester United tilbød Statoil muligheten til å bli klubbens nye draktsponsor etter skandaleombruste AIG. Den norske olje- og gassgiganten takket imidlertid nei.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge NRK dukket tilbudet fra Manchester opp i Statoilpostkassen like før påske. Kommunikasjonsdirektør i StatoilHydro, Reidar Gjærum, medgir at tilbudet var smigrende, men at selskapet ikke ville hatt mulighet til å forsvare slike sponsorforpliktelser overfor aksjonærene.

– Det ville ha kostet oss mellom 500 og 600 millioner i året, noe som kanskje kunne blitt aktuelt dersom vi rettet oss mot forbruksmarkeder verden over, men StaoilHydro er ikke et slikt selskap. Derfor sa vi nei, forklarer Gjærum, og legger til at det sannsynligvis er gassleveransene til det britiske markedet, samt det gode forholdet til Ole Gunnar Solskjær, som gjør selskapet interessant for United.

– Samtidig går de nok bredt ut i markedet, så vi er nok ikke det eneste selskapet som blir kontaktet, sier en nøktern Gjærum.

Førstelektor ved Markedshøyskolen, Lars Olsen, mener det var riktig av StatoilHydro å takke nei til en avtale med United:

– Det ville gitt StatoilHydro enorm oppmerksomhet over hele verden. Det er da også veldig positivt å bli knyttet til Manchester United, men det er ikke verdt det når den årlige prisen ligger på 600 millioner kroner, mener han.

OBS: På bakgrunn av at den nåværende AIG-avtalen med United er anslått å ha en verdi på ca. £56 millioner (som med dagens kurs tilsvarer ca. 560 millioner norske kroner) over fire år, stiller united.no seg tvilende til riktigheten av summene som er oppgitt i forbindelse med Statoil-saken.

Powered by Labrador CMS