Nye aktører kan sende tv-rettighetene til himmels

Uten at du har tenkt over det, kan tv-vanene dine stå foran drastiske endringer om kort tid.

Publisert Sist oppdatert

It’s a Whole New Ball Game proklamerte Sky Spors ved inngangen til Premier League-epoken i 1992. Nå kan slagordet bli minst like aktuelt som det var for 25 år siden.

I dag er siste frist for å legge inn bud på tv-rettighetene for Premier League for perioden 2019-2022. De fleste forventer at Sky Sports, som har sittet på rettighetene i Premier League i samtlige sesonger siden oppstarten, blir med videre.

Sky Sports sin posisjon har frem til nå vært så suveren at ingen tradisjonell tv-kanal som BBC eller ITV har muligheten til å konkurrere med den kommersielle giganten.

Men nå kan konkurransen komme fra helt nye aktører.

Det er ikke lenge siden Peter Hutton ble hentet fra Eurosport til Facebook. I Eurosport hadde Hutton vært en av de, om ikke den viktigste arktekten for å sikre tv-rettigheter til kanalen. Målet med å hente Hutton til Facebook virker åpenbar. Giganten på sosiale medier forventes nå å bli en av de tøffeste konkurrentene til Sky Sports og BT Sports som sitter på rettighetene i Storbritannia.

SKY SPORTS: Her fra da Carragher snakket om muligheten for Liverpool-seriegull.

Ed Woodward spådde i fjor at det bare var et tidsspørsmål før aktører som Facebook og Amazon ville melde seg på i kampen om rettighetene og det ser ut til at Uniteds administrative sjef kan få rett.

Rettighetene for inneværende periode koster Sky Sports og BT Sports 5,1 milliarder pund og de fleste forventer en ytterligere økning.

Professor i sportsøkonomi Simon Chadwick er en av dem.

– Vi kan forvente nok en økning, men det er usikkert hvor stor økningen faktisk vil bli. Det vil i hovedsak avgjøres av hvor hissige nykommere som Facebook og Amazon er på å utfordre posisjonen til særlig Sky, og hvor langt Sky er villige til å strekke seg for å beholde sin posisjon, forklarer Chadwick til United.no.

Chadwick mener også ESPN, som er eid i hovedsak av Disney kan være med å presse prisen opp.

Det har lenge vært ryktet Premier League-rettighetene interesserer ESPN, og det er ikke lenge siden Disney-konsernet kjøpte opp deler av mediemogulen Rupert Murdochs imperium.

– Det kan hende at det å sikre Premier league-rettigheter vil bli sett på som en mulighet til å vise styrke for selskapet og at de følgelig kan være forberedt på å by heftig, mener Chadwick.

2,1 milliarder mennesker benytter Facebook og fotball er den mest populære sporten.

Den inneværende avtalen går ut etter neste sesong og gir rettighetsholderne anledning til å vise 168 kamper hver sesong der Sky Sports har fem pakker og BT Sports to.

For avtaleperiosen 2019 – 2022 vil antall tv-kamper bli økt til 200 og bestå av fem pakker på 32 kamper og to pakker på 20 kamper per sesong. Ingen rettighetsholder kan vise mer enn 148 kamper per sesong.

Prisutviklingen for tv-rettighetene til Premier League i Storbritannia:

1992-97: 301 mill. pund opprinnelig, justert til 191

1997-01: 670 mill. pund

2001-04: 1,2 mrd. pund

2004-07: 1,024 mrd. pund

2007-10: 1,706 mrd. pund

2010-13: 1,773 mrd. pund

2013-16: 3,018 mrd. pund

2016-19: 5,136 mrd. pund

BT Sports har allerede sikret rettighetene til Champions League. Det koster 899 millioner pund i inneværende persiode. Neste sesong økes det til 1,2 mrd pund.

Powered by Labrador CMS