– Vi skal våge å satse og utvikle oss videre

40 år til tross; Supporterklubben er fortsatt tuftet på det samme som fra starten i 1981.

Denne saken stod på trykk i forrige utgave av medlemsbladet United-Supporteren.

Av: Cato Martinsen

Medlemskap, effektsalg, billetter og ikke minst redaksjonell dekning, i dag bortimot 24/7, har all­tid vært bærebjelkene til Man­chester United Supporters Club Scandinavia.

Da Bernt Hjørnevik kom inn som daglig leder i 2014, var organiseringen allerede profesjonell – stabilt med over 40 000 medlemmer.

– Vår ideelle organisasjon har egentlig utviklet seg til der vi er i dag i takt med den økte interessen og stadig flere medlemmer. Alt dette takket være alle titusener som har vært og er medlem av Supporterklubben. Det er så enkelt, sier Bernt Hjørnevik.

Han mener konklusjonen er klar: At Supporterklubben har ekspandert fordi det er levert et produkt gjennom 40 år som medlemmene har satt pris på.

Lojal medlemsmasse

Samtlige år siden 2009 har medlemstallet vært over 40 000 medlemmer, med rekord det siste året til Sir Alex.

– Selvsagt har Fergusons æra hatt sitt å si, men vi vant ikke serien før Supporterklubben var tolv år, i 1993. Og vi har hatt magre år siden han sluttet. Lojalitet er et stikkord her, vi har enorm lojalitet i medlemsmassen, roser Hjørnevik.

Supporterklubben har også sett at de stadig må tilpasse seg ny og utfordrende utvikling innen de fleste av de nevnte områdene. Spesielt når gjelder det å få yngre medlemmer til å forstå viktigheten av å være en del av et større fellesskap gjennom medlemskap. Ledelsen er stolte over tilbudet med 500 sesongbilletter.

OVER 500 SESONGKORT: Supporterklubben sender mer enn 500 skandinaviske supportere til hver eneste hjemmekamp.

50-åring med hevet hode

Først og fremst er det et mål å passere 45 000 medlemmer.

– Samtidig er det å ha kvalitet i alle ledd fortsatt viktig for oss i form av våre fire bærebjelker; turer, redaksjonell dekning, effektsalg og selve medlemskapet.

Når det er sagt, uttalte Hjørnevik i forbindelse med 35 års-jubileet at Supporterklubben burde kunne nå 50 000 medlemmer, noe han står for fortsatt.

– Vi vet at interessen for United er langt utover de trofaste 40 000 som er der i dag. Respons Analyse har beregnet at potensialet kan være bortimot det dobbelte av der vi er i dag. I 2019 vedtok styret at vi skulle ha søkelys på «flere medlemmer i morgen, enn i dag». Nå ble fjoråret et veldig annerledes år, men vi vil jobbe mer målrettet i 2021 med rekruttering av nye medlemmer.

HER STARTET EVENTYRET: Daglig leder i Supporterklubben Bernt Hjørnevik (t.v) sammen med grunnleggerne av Supporterklubben Hans Lokøy (i midten) og Per Harald Larsen. Skjermdump fra TV 2. 

Supporterklubben er uansett til enhver tid prisgitt at medlemmene synes tilbudet er så godt at man betaler sin kontingent.

– Det er for oss det viktigste signalet på at vi driver en god supporterklubb – også om ti år, sier Hjørnevik og fortsetter:

– Vi skal våge å satse og utvikle oss videre, tilpasse oss nye hverdager og ta imot endringer med å være løsningsorienterte og motiverte for om ti år å kunne feire oss selv som 50-års jubilant med hode høyt hevet. Så vil det nok hjelpe på med noen pokaler fra Solskjær på veien dit.

Coronaen stoppet all reise­virksomhet

Covid19-situasjonen har påvirket alle deler av samfunnet, og Supporterklubben er intet unntak. Turdelen av organisasjonen (Travel) merker naturlig nok at det ikke er lov med publikum på kampene i England, noe som medfører at de ikke får brukt de 511 sesongbillettene på Old Trafford.

At ingen reiser over til fotballøya, har imidlertid ført til at flere har brukt penger på Supporterklubbens effekter, noe som har gitt et veldig godt salg.

POSITIVT: Det er ingen ulempe for Supporterklubben at dagens United-manager er en nordmann, men Ole Gunnar Solskjær savner nok fansen like mye som fansen savner Old Trafford.

Medlemstallet er noe redusert i løpet av corona-perioden, men først og fremst er det snakk om turmedlemmer som har forsvunnet. Supporterklubben gikk i fjor ut til medlemmene med oppfordringen «betaler du din kontingent, så skal dette gå bra for oss».

– Dette gjelder fortsatt. Betal din kontingent, følg oss videre og vær klar for å dra den dagen det blir mulig igjen, sier Bernt Hjørnevik.

Da situasjonen stoppet opp all turvirksomhet i mars i fjor, bestemte turansvarlig Jørgen Rangnes og daglig leder Hjørnevik, sammen med styret, at de skulle bruke denne spesielle tiden til konkrete prosjekter for å videreutvikle tilbudet. Dette har de jobbet med siden april/mai i fjor, og fortsetter med nå.

Sverige og Danmark utgjør en liten del

Supporterklubben har prøvd mye med tanke på økt medlemsmasse i Sverige og Danmark. Ved årsskiftet utgjorde Sverige og Danmark ca. sju prosent av medlemsmassen. Resten, 93 prosent, er nordmenn.

– En mulig årsak er at den kulturen som nordmenn har rettet mot engelsk fotball står i en særstilling sammenlignet med andre skandinaviske land. Engelsk fotball konkurrerer nok i større omfang med tysk og italiensk fotball i våre naboland. Det kan være en av årsakene, men langt fra den eneste.

– Medlemsundersøkelser viser også at tilgang på billetter er «alfa omega» når det gjelder å ha et medlemskap.

Arbeidet som legges ned i Sverige og Danmark er tuftet 100 prosent på dugnad (slik starten også var i Norge tilbake til 1981). Det legges ned et godt arbeid i begge land, men vi har ikke knekt koden, dessverre. Med en slik medlemsfordeling sier det seg selv at mye informasjon kommer på norsk, selv om de har egen dansk og svensk nettside, og at landene har egne FB-sider.

LES OGSÅ:
* Andy Mitten om sitt forhold til Supporterklubben
* Morten (14) ble medlem nr. 2 i Supporterklubben – nå er han 2. visepresident på Stortinget
* To 18-åringer, ett gutterom og én skrivemaskin – slik startet det hele