En verden full av sponsorer

Er det potetgull, øl og nudler som skal redde Manchester United ut av gjeldskrisa? Se oversikten over Uniteds globale nettverk av sponsorer.

Publisert Sist oppdatert

At United er en milliardbedrift skyldes først og fremst gode prestasjoner på fotballbanen – Manchester United er en fotballklubb. Når det er sagt er det imidlertid liten tvil om at Manchester United i takt med fotballhistoriens utvikling i like stor grad kan karakteriseres som en gigantbedrift som et av klodens største varemerker.

Nylig tok Real Madrid over tronen som verdens mest verdifulle lag foran nettopp Manchester United. United har toppet listen Forbes utarbeider hvert år siden 2004, men nå er altså det spanske hovedstadslaget ranket som verdens største fotballbedrift verdsatt til vanvittige 18,9 milliarder kroner. United følger like bak med 18,1 milliarder.

Det er altså snakk om en økonomi av enorme dimensjoner i Manchester United og den viktigste inntektskilden er samarbeidet med sponsorer.

Glazer ga økte sponsorinntekter

Tidligere denne måneden utvidet United avtalen med Aon som blant annet innebar navnrettighetene til klubbens treningsanlegg samt sponsing av treningstøy. Verdi? 1,1 milliarder kroner. Fra 2014/15-sesongen blir Aon erstattet av Chevrolet som draktsponsor. Avtalen blir den største i sitt slag og vil gi United 3,4 milliarder kroner over syv år.

Etter at Glazer tok over klubben i 2005 har United vært svært offensive på sponsormarkedet. Ifølge BBC økte sponsorinntektene med 13,7 prosent i 2012, mens Deloitte kunne melde om sponsorinntekter på 117,6 millioner pund i 2011/12-sesongen. I 2006 var sponsorinntektene på 48,4 millioner pund. Altså godt over halvparten så lite.

Totalt har United 35 offisielle samarbeidspartenere eller sponsorer. Og det er en liste som byr på variasjon. Selv om de fleste offisielle samarbeidspartnerne er innenfor telekommunikasjon, er United tilknyttet potetgull, vin, øl, sprit, forsikring, logistikk, bilindustri, maling, reiseliv, kontorutstyr og mye annet.

Som et apropos kan det nevnes at det har blitt stilt spørsmålstegn til kjøp av spillere som Park Ji-Sung og Shinji Kagawa som utvilsomt var spillerkjøp som ville generere store inntekter fra draktsalg i Asia. Etter kjøpet av Shinji Kagawa i fjor sommer gikk imidlertid klubben ut og avkreftet en slik tankegang.

(Saken fortsetter under videoklippet om Uniteds reklame for Turkish Airlines)

 

Selv om størrelsesordenen på disse avtalene naturligvis varierer, mener Daily Mail at mange av avtalene vanligvis har en varighet på tre år med en verdi på mellom én og to millioner pund. Til gjengjeld gjøres United-logoen tilgjengelig for kommersielt bruk for bedriftene, reklameoppdrag og kanskje noen seanser som ambassadører.

Men i de største avtalene snakker vi andre summer. Avtalen med Chevrolet trer ikke i kraft før i 2014, men hvor mye har bilgiganten har betalt for å få sydd inn deres logo på setene på Old Trafford allerede i år? 12 millioner pund.

Flesteparten av disse avtalene er imidlertid internasjonale. Manchester United er et engelsk lag, men det betyr ikke nødvendigvis at det er på fotballøya pengene ligger. United har samarbeidspartnere verden over og jobber strategisk med å befeste sin posisjon i hvert eneste kontinent.

Mens Sir Alex Ferguson har ansvaret for den sportslige driften og David Gill er administrerende direktør, er det Richard Arnold, klubbens kommersielle direktør, som er sjefen for Uniteds sponsorvirksomhet. Det har 41-åringen vært i fem år og basert på de siste års suksess er det vel heller tvilsomt om han forsvinner med det første.

(Saken fortsetter under videoklippet om Uniteds reklame for Casillero Del Diablo)

– Kommersiell skarpsindighet

David Chattaway jobbet med å rådgive United på sponsorsiden for noen år siden. Han og andre økonomieksperter beundrer United for deres aktivitet på sponsormarkedet.

– Disse små avtalene illustrerer Manchester Uniteds kommersielle skarpsindighet. «Dagsavtaler» er blitt en spøk, men United er på vei fremover. Merkevarer ønsker å bli assosiert med dem. Det vil ikke overraske meg om vi får se tre-fire slike nye avtaler hvert kvartal, sier Chattaway til Sportsmail.

Mens Juventus er en klubb som tenker annerledes og finner mer verdi i færre partnerskap, deler blant andre Barcelona og Real Madrid Uniteds syn.

– Med økonomisk fair-play må disse klubbene få balanse i regnskapet og da trenger de ekstra inntekter. Den kommersielle løsningen er da trolig den enkleste, fortsetter Chattaway.

– Du er naiv hvis du forsøker å finne en rasjonell grunn til at United ønsker et samarbeid med en kinesisk mineralvannsprodusent. Det er en ren komersiell forretning.

Her kan du se et kart over Uniteds sponsorer i verden.

Nedenfor følger listen med alle de 35 sponsorene, anslått verdi og hva samarbeidet innebærer.

 

Uniteds sponsorer

HOVEDSPONSORER

AONUniteds hovedsponsor. Arbeider innenfor risikostyring, forsikringsmegling, reassuransemegling og pensjonsrådgivning. (20 millioner pund)

DHL – Logistikk. Var Uniteds offisielle sponsor av treningstøy, men klubben trakk seg fra avtalen og utvidet isteden samarbeidet med Aon. (10 millioner pund)

NIKE – Draktprodusent og leverandør av treningstøy. (25,4 millioner pund)

CHEVROLET – Bilindustri. Ny avtale som blant annet innebærer Chevrolet som draktsponsor trer i kraft i 2014. (12 millioner pund)

THOMAS COOKReisebyrå. (1,3 millioner pund)

BWIN – Online gambling. (2,4 millioner pund)

CASILLERO DEL DIABLO – Offisiell vinpartner. (2 millioner pund)

HUBLOT – Klokkeprodusent. (4 millioner pund)

 

Avtalene nedenfor antas å ha en verdi mellom én og to millioner pund hver.

AIRTEL – Telekommunikasjon i India, Sri Lanka, Seychellene og Bangladesh.

AIRTEL AFRICA – Telekommunikasjon i Burkina Faso, Chad, Den demokratiske republikken Kongo, Gabon, Kenya, Madagaskar, Malawi, Niger, Sierra Leone, Tanzania og Republikken Kongo.

BAKCELL – Telekommunikasjon og kringkasting i Azerbaijan.

BEELINE – Telekommunikasjon i Vietnam, Kambodsja og Laos.

EPSON – Kontorutstyr.

GLOBACOM – Telekommunikasjon i Nigeria, Ghana, og Benin.

GLOBUL – Telekommunikasjon i Bulgaria.

AP HONDA – Motorsykkelindustri i Thailand.

INVEX – Mexicansk bank.

KAGOME – Japansk matprodusent.

KANSAI PAINT – Malingsprodusent.

MAMEE – Produsent av nudler i Asia, Oseania og Midtøsten.

MISTER POTATOPotetgullprodusent.

MTN – Telekommunikasjon i Sør-Afrika, Zambia, Rwanda, Uganda, Swaziland og Botswana.

PCCWTelekommunikasjon og kringkasting i Hong Kong.

PT MULTISTRADADekkprodusent.

SINGHA – Ølprodusent.

SMIRNOFF – Alkoholprodusent.

STC – Telekommunikasjon i Saudi Arabia.

TM – Telekommunikasjon i Malaysia.

TOSHIBA – Produsent av medisinsk utstyr.

TURK TELECOM – Telekommunikasjon i Tyrkia.

TURKISH AIRLINESFlyselskap.

VIVA BAHRAIN – Telekommunikasjon i Bahrain.

VIVA KUWAIT – Telekommunikasjon i Kuwait.

WAHAHAKinesisk mineralvannsprodusent.

YANMAR – Motorprodusent.

ZONG – Telekommunikasjon i Pakistan.

Kilder: Daily Mail, BBC, Aftenposten, ManUtd.com

Powered by Labrador CMS