PL-rettighetene i England er fordelt

Tre tv-giganter legger omlag 5,5 milliarder pund på bordet for å vise Premier League i Storbritannia fra 2019 til 2022.

Sky Sports og BT Sport har rettighetene til Premier League i Storbritannia i den inneværende avtaleperioden som strekker seg ut 2018/19-sesongen.

Tidligere i år kjøpte de to tv-gigantene 160 kamper mellom seg for nesten 4,5 milliarder pund, da fem av de syv ulike pakkene for neste avtaleperiode ble solgt.

Norsk avklaring i høst

I Norge er det TV 2 som har rettighetene til Premier League, noe kanalen også vil ha neste sesong, i 2018/19.

Hva som skjer i rettighetsperioden 2019-2022, avhenger av budrunden på det norske markedet. Den vil trolig få en avklaring i løpet av høsten.

– Vi vet foreløpig ikke hva som vil skje på det norske markedet før kjøpsprosessen er avsluttet, forhåpentligvis i løpet av 3. kvartal, opplyser redaksjonssjef for fotball i TV 2, Eystein Thue til united.no.

Les også:
Dette forutså Woodward allerede i høst
Nye aktører kan gi prisøkning

I februar ble det klart at fem av de syv tv-pakkene for å vise Premier League-kamper i Storbritannia havnet hos de eksisterende tilbyderne Sky Sports og BT Sport.

Nå har de to siste Premier League-pakkene blitt solgt, og de er snappet opp av BT Sport og nykommeren Amazon.

Dermed blir de syv pakkene (A-G) med Premier League kamper fordelt på følgende måte:  

Sky Sports

128 kamper per sesong bestående av:

Pakke B: 32 kamper på lørdager kl. 17.30
Pakke C: 24 kamper på søndager kl. 14.00 og åtte kamper på lørdager kl. 19.45
Pakke D: 32 kamper på søndager kl. 16.30
Pakke E: 24 kamper på mandager kl. 20.00 eller fredager kl. 19.30/20.00 og åtte kamper på søndager kl. 14.00

BT Sport 

52 kamper per sesong bestående av:

Pakke A: 32 kamper på lørdager kl. 12.30
Pakke G: 15 kamper fra programmet i to midtukerunder og fem kamper fra delte helger (pga vinterpause)

Amazon Prime Video

Pakke F: 20 kamper per sesong fra Premier League-runde i forbindelse med Bank Holiday (langhelg) og midtukerunde.

 

En liten økning

Fordelingen av tv-rettighetene i Storbritannia har historisk sett skapt en presidens for Premier League når tv-rettighetene har blitt solgt til andre markeder.

Sett denne?: United tjente mer enn City

Etter det united.no kjenner til forhandler Premier League nå med aktører på det asiatiske markedet. Senere i år er det duket for budrunde i ulike markeder i Europa, deriblant Norge.

NY VEKST: José Mourinho intervjues av MUTV etter seieren mot Arsenal i vår. Fra og med 2019 vil de engelske klubbene få enda mer penger å rutte med ettersom prisen på tv-rettighetene har økt.

I motsetning til forrige gang tv-rettighetene for Storbritannia ble annonsert, er deler av den totale avtalesummen ikke offentliggjort, og det er den nøyaktige størrelsen på de to siste pakkene som ikke er kjent.  

Vi vet imidlertid at Sky Sports, i tidsrommet 2019-2022, vil betale 3,57 milliarder pund, mens BT Sports ekstrapakke trolig vil ligge på rundt 90 millioner pund. Det tar telegitantens totale utlegg i neste avtaleperiode til ca 1,19 milliarder pund.

Amazons pakke på 20 kamper per sesong vil også trolig ligge på rundt 90 millioner pund.

Økte inntekter for toppklubbene

Det tar den totale tv-avtalen for Premier League-rettighetene i Storbritannia i perioden 2019-2022 til ca 5,66 milliarder pund. Det er en liten økning sammenlignet med inneværende periode der avtalen lyder på 5,14 milliarder pund.

En annen nyhet i den kommende tv-avtalen er at toppklubbene vil få en noe større andel av de totale inntektene. Ut inneværende avtaleperiode har fordelingen vært slik at den klubben som tjener mest på tv-inntekter ikke kan tjene mer enn 1,6 ganger mer enn den klubben som tjener minst.

Fra og med 2019 vil styrkeforholdet øke til 1,8 ganger.