Kaprer Adidas avtalen?

Tiden med Nike-logoen på United-drakten kan gå mot slutten?

Publisert Sist oppdatert

I lang tid har det virket som at Nike har hatt god kontroll på situasjonen, og at de kom til å fornye og forlenge sponsoravtalen med Manchester United, men nå melder Goal.com at det er Adidas som ligger best an.

Situasjonen har snudd

Det tyske selskapet skal være svært nær å sikre seg avtalen, som skal være verdt hele 600 millioner pund, en sum som slår alle andre eksisterende draktavtaler.

Det er uvisst hvor lang avtalen vil være, men den vil trolig være på rundt 10 år, noe som gjør den mer enn dobbelt så lønnsom for United, som den største eksisterende avtalen i verden. Real Madrid får 31 millioner pund hvert år fra Adidas, i en avtale som strekker seg frem til 2020.

I Premier League er det Arsenal som sitter på den beste avtalen. Avtalen trer riktignok ikke i kraft før i juli, men fra da av vil Puma betale 30 millioner pund i året, for å få levere drakter til klubben, mens Liverpool får rundt 25 millioner pund fra Warrior.

Dersom en avtale av disse gigantiske proposjonene vil komme på plass, vil det være en sterk stadfestelse av Uniteds kommersielle dominans, og veksten til Premier League som varemerke.

Uniteds nåværende avtale gir klubben 25,4 millioner pund i året, men avtalen med Nike utløper ved sesongslutt neste sommer. Forhandlingene om en fornyelse har ikke båret frukt, men det nevnes at Nikes kontrakt med United sier at de får fornye dersom de matcher det høyeste budet fra konkurrentene.

Powered by Labrador CMS