Jakten på sponsormilliardene

LONDON: Manchester Uniteds enorme kommersielle inntekter har langt på vei blitt forskånet fra coronapandemien. Men snart skal flere av de største sponsorkontraktene fornyes, og det i en tid der næringslivet verden over blør. Hva skjer da?

– Det er et veldig interessant spørsmål, og dette blir en skikkelig test for soliditeten til Manchester Uniteds merkevare globalt, sier professor Simon Chadwick til United-Supporteren.

Chadwick er tilknyttet det kinesiske instituttet «Centre for the Eurasian Sport Industry» fra sin base i Paris.

Han har tidligere jobbet ved universitetene i Coventry og Salford, og har i flere år blitt regnet som en av verdens fremste eksperter innen merkevarebygging, sponsorer og businesstrategi innen idrettens verden.

– Utfordrende, men ikke umulig

Chadwick har vært engasjert av flere av de største aktørere i idrettsverden som UEFA, adidas, og Mastercard. Professoren beskriver Uniteds situasjon nå som utfordrende, men på ingen måte helsvart.