Den viktigste historien blir ikke fortalt i dag

Ed Woodward trenger gode nyheter om dagen, og sannsynligvis vil han få en sårt etterlengtet opptur når han tirsdag presenterer Manchester Uniteds årsresultat.

Publisert Sist oppdatert

Oppdatert: Her kan du lese om årsregnskapet som ble lagt frem tirsdag.

Bakgrunn:

Manchester United har helt siden 1. kvartal av dette regnskapsåret (1. juli 2017 – 30. juni 2018) antydet at resultatet vil havne mellom 575 og 585 millioner pund.

Det vil i så måte ligne mye på fjorårets rekordresultat på 581,2 millioner pund.

DEN VIKTIGSTE SUKSESSFAKTOREN: Ingen har betydd mer for Manchester Uniteds suksess i moderne tid enn Sir Alex Ferguson. Hans eventyrlige managerkarriere gjorde United til en trofégrossist.

På grunn av en liten økning i inntektene fra Premier League og stabile kommersielle inntekter, er det flere bransjeskesperter som venter spent på om United kan bryte 600 millioner pund-barrieren som den første klubben noen gang.

Men det er en annen sak som bør være langt mer interessant både for Uniteds supportere og media.

Hva har skjedd med de kontroversielle selskapene?

«Manchester United PLC», som er fotballklubben Manchester Uniteds moderselskap, er registrert på Cayman Island, børsnotert i New York og har rundt 30 kommersielle samarbeidspartnere fra hele verden.

Det er med andre ord lenge siden Manchester United var en klubb myntet på arbeiderklassen i Manchester.

Tirsdag får vi vite nøyaktig hvor store inntekter pengemaskinen Manchester United har generert det siste året.

Den mest interessante nyheten vil imidlertid først komme senere i høst når den fullstendige årsrapporten fra klubben på rundt 850 A4-sider foreligger.

Siden Glazer-familiens kontroversielle oppkjøp av United i 2005 har eierstrukturen vært i stadig endring ved opprettelsen av nye selskaper, refinansiering, børsnotering og flytting av kapital.

FORNØYDE: Da Manchester United havnet på børsen i New York 10 august 2012 hadde Glazer-familien sikret seg full kontroll over klubben. Brødrene Joel (t.v) og Avram (i midten) er de to som styrer det meste av United på vegne av familien, mens Ed Woodward (t.h) er den øverste administrative lederen i klubben.

Den foreløpig siste store kjente endringen kom så sent som i 2017, men har tilsynelatende gått både fansen og journalistene som følger klubben hus forbi.

«Red Football Limited Partnership» og «Red Football General Partner Inc.» er to selskaper som begge er registrerte i Nevada i USA, kjent for sine svært fordelaktige skattebetingelser.
Selskapene ble styrt av Joel Glazer, Avram Glazer og Kevin Glazer og ble eid av ulike holdingsselskaper og «Trusts», en form for stiftelse, som igjen var kontrollert av de seks Glazer-søsknene.

Gjennom det omstridte datterselskapet «Red Football LLC», som i 2010 ble registrert i delstaten Delaware, kjent for svært begrenset innsynsrett for offentligheten, styrte Glazer-familien i realiteten sitt eierskap i United i flere år.

Den kjente Glazer-kritikeren og bloggeren Andy Green, kanskje best kjent under pseudonymet «andersred», skrev for en del år tilbake at det praktisk talt var umulig å oppdrive noen informasjon om selskapet «Red Football LLC»

– Vi vet ikke hvem direktørene i «Red Football LLC» er og vi vet ikke hvem som eier aksjene, skrev han.

Lenge hadde Green helt rett, men siden har det lekket ut litt informasjon.

Og den er ikke ubetydelig.

12. februar 2016 opplyste selskapet til New York-børsen at det eide A-aksjer og B-aksjer i United som tilsvarte 67,03 prosent av stemmene i «Manchester United PLC».

MAKTEN SAMLET: José Mourinho snakker med Ed Woodward under Uniteds sommerturné i 2016. I bakgrunnen står Joel og Avram Glazer.

30. august 2017 kom imidlertid en melding fra Joel Glazer til New York-børsen på vegne av de tre ovennevnte selskapene. At Glazer-familien satt med aksjene i selskapet kan knapt kalles en overraskelse.

Innholdet i meldingen derimot…

«Red Football LLC», «Red Football Limited Partnership» og «Red Football General Partner Inc» bekreftet at de ikke lenger har verken A- eller B-aksjer i Manchester United PLC.

Selv om det ikke fremkommer av noen av dokumentene fra New York-børsen som united.no har klart å skaffe seg tilgang til, har trolig aksjene blitt solgt eller overført til andre selskaper eller stiftelser i Glazer-familien. Samme dag kunngjorde nemlig en rekke stiftelser, og holdingsselskaper i Glazer-familiens navn, at de hadde fått endret sine eierandeler.

Spørsmålet som melder seg er naturligvis om dette er av betydning?

Det er det i aller høyeste grad.

Eller rettere sagt, det kan være av stor betydning.

Mye tyder på Glazer styrte  eierskapet i United gjennom «Red Football LLC» for at offentligheten ikke skulle få innsyn i flere av de store strukturelle grepene Glazer-familien gjorde i sitt eierskap, blant annet hvordan de rådyre PIK-lånene familien tok opp i forbindelse med oppkjøpet av United, ble innfridd.

Det skjedde i november 2010 og fremdeles er det ingen utenfor Glazer-familien og de nærmeste forbindelsene deres som vet svaret.

Kanskje er det et midlertidig grep og kanskje har Glazer-familien omgjort det til et hvilende selskap.

Komplisert struktur

I den nyeste utgaven av United-Supporteren som går i trykken onsdag, har vi utarbeidet en oversikt over selskapene som Glazer-familien bruker til å kontrollere eierskapet i United.

Det har vært en ekstremt tidkrevende prosess og vi har pløyd oss gjennom en jungel av dokumenter fra selskapsregistere både i England og USA.

Det er imidlertid grunn til å håpe at det nå blir lettere å følge kapitalforflyttelsen i de mange selskapene som Glazer-familien kontrollerer.

BEDRE DIALOG: Tonen mellom klubbledelsen i United og supporterne har blitt mye bedre de senere årene. Kanskje vil den nå bli enda bedre.

Dette er i sin tur viktig for å se om Uniteds amerikanske eiere i nær fremtid vil prioritere å betale ned gjeld, investere i nye spillere, sette av penger til å utbedre Old Trafford, eller om de på den andre siden vil berike seg med et enda større aksjeutbytte.

Historien har vist oss at Glazer-familien, til tross for et rykte som rå og kyniske businessfolk, faktisk har lyttet til fansen, først og fremst eksemplifisert av den stadig bedre dialogen mellom klubbens ledelse og supporterorganisasjonen Manchester United Supporters Trust (MUST).

Dessuten vet Glazer-familien at deres viktigste kapital er merkevaren Manchester United. Og etter år med kontroversielle kampanjer ønsker ikke de amerikanske eierne lenger den negative oppmerksomheten rundt klubben.

Likevel henger det fremdeles et slør av mystikk over Glazer-familien.

Ikke snakker de med media, ikke er de selv i dialog med fansen og frem til nå har de vært ekstremt hemmelighetsfulle med sin organisasjonsstruktur i United.

De vil aldri vinne en popularitetskonkurranse i den røde delen av Manchester, men kanskje, og ikke minst forhåpentligvis, er overføringene av aksjene fra «Red Fotball LLC» det første lille steget i en mer åpen organisasjonsmodell og således kommunikasjon med fansen.

Svaret får vi først senere i høst når hele årsrapporten, og ikke bare selve regnskapet, fra United foreligger.

Og etter alle solemerker får vi da enda en organisasjonsmodell over Glazer-familiens selskaper å forholde oss til. 

Powered by Labrador CMS