«De blodrøde tallene vil prege United i flere år, men det finnes lyspunkter»

Onsdag legger Manchester United frem et årsregnskap med en ventet milliardsmell. Til tross for en betydelig inntektssvikt på de fleste områder, finnes det noen lyspunkter. Dette er hva du bør legge merke til når tallene kommer.

Publisert Sist oppdatert

Manchester Uniteds åresregnskap for perioden 1. juli til 30 juni presenteres vanligvis rundt 20. september hvert år.

På grunn av coronapandemien kommer offentliggjøringen denne gangen én måned senere enn vanlig.

LES OGSÅ: 
Slik ble Ed Woodward Glazers mann
Slik har Glazers bygget Uniteds selskapsstruktur

Men onsdag får vi en klar pekepinn på hvordan COVID-19 har påvirket Uniteds finanser. Da legger nemlig Ed Woodward og United-ledelsen frem regnskapstallene. 

Og det er like greit å advare først som sist; dette kommer ikke til å bli hyggelig lesning.

TOMME TRIBUNER: Borteseksjonen på Sta James´Park ville vært i ekstase da Marcus Rashford scoret Uniteds 4-1-mål mot Newcastle i helgen, men fremdeles er det ingen tilskuere som får slippe inn på Premier League-arenaene.
TOMME TRIBUNER: Borteseksjonen på Sta James´Park ville vært i ekstase da Marcus Rashford scoret Uniteds 4-1-mål mot Newcastle i helgen, men fremdeles er det ingen tilskuere som får slippe inn på Premier League-arenaene.

Tomme tribuner under coronapandemien har så langt kostet United over 50 millioner pund, og mer vil det bli. United har, i likhet med andre klubber, også tapt millioner av pund i reduserte TV-inntekter både fra Premier League og UEFA, men til tross for at regnskapet til United blør, finnes det noen lyspunkter.

Vi viser deg oversikten over hva du først og fremst bør legge merke til onsdag ettermiddag når tallene kommer.

Hvordan er totalbildet?

Det første, og kanskje viktigste, tallet vi vil legge merke til er Uniteds totale omsetning.

United hadde en rekordomsetning forrige regnskapsår på hele 627 millioner pund, men lenge før coronapandemien rammet verden med full tyngde visste vi at dette årsregnskapet ville medføre en betydelig omsetningssvikt.

United selv startet regnskapsåret (1. juli 2019) ved å antyde en omsetning på mellom 560 og 580 millioner pund. Nedgangen på mellom 47 og 67 millioner pund, var i all hovedsak begrunnet med fravær av Champions League-fotball.

Dette anslaget holdt klubbledelsen på til og med presentasjonen av resultatene for 2. kvartal.

TØFFE TIDER: Markedsdirektør Richard Arnold (t.v) og Ed Woodward vil presentere Uniteds årsregnskap kommende onsdag. Det vil gi en klar pekepinn på hvor hardt rammet klubben er av COVID-19.
TØFFE TIDER: Markedsdirektør Richard Arnold (t.v) og Ed Woodward vil presentere Uniteds årsregnskap kommende onsdag. Det vil gi en klar pekepinn på hvor hardt rammet klubben er av COVID-19.

 

Da resultatene for 3. kvartal ble presentert 21. mai, valgte ledelsen, forståelig nok, å gå bort fra dette anslaget som blir sett på som et viktig styringsverktøy for investorer, samarbeidspartnere og aksjonærer.

Denne sesongen er heldigvis United tilbake i Champions League, og det vil slå positivt ut på regnskapsåret vi nå er inne i.

Likevel vil inntektene ikke være av samme kaliber som vanlig grunnet reduksjoner i utbetalingen fra UEFA, som igjen har mistet TV-inntekter som følge av COVID-19.

Vi har tidligere anslått at Uniteds tap vil gi en omsetning på mellom 510 og 530 millioner pund, men dette anslaget er høyst usikkert fordi vi ikke kjenner totalomfanget av de sviktende TV-inntektene både nasjonalt og internasjonalt.

I tillegg er det usikkert om United har fått anledning til å inkludere sesongavslutningen, som ble gjennomført etter regnskapsårets slutt 30. juni.

Dette blir ytterligere beskrevet lenger ned i saken.

HVOR ENDER DET DENNE GANGEN?: Grafen viser Uniteds egne regnskapstall for de siste ni årene med et stort spørsmålstegn for årets regnskap.
HVOR ENDER DET DENNE GANGEN?: Grafen viser Uniteds egne regnskapstall for de siste ni årene med et stort spørsmålstegn for årets regnskap.

Hva koster det å spille for tomme tribuner?

Manchester Uniteds inntekter fra kampdager har vært relativt stabile i lang tid. Ettersom inntektene har vært stabile, utgjør de prosentvis en mindre andel av totalomsetningen nå enn tidligere.

Dette er fordi TV-inntektene og de kommersielle inntektene har økt betydelig siden 2010.

Publikumsinntektene er imidlertid en svært viktig inntektskilde for United.

Eller rettere sagt, de skulle vært det.

Oversikten over inntekter fra kampdager på Old Trafford 2010-2019:

2010105,818 millioner pund
2011110,823 millioner pund
201298,718 millioner pund
2013109,123 millioner pund
2014108,103 millioner pund
201590,583 millioner pund
2016106,587 millioner pund
2017111,635 millioner pund
2018109,786 millioner pund
2019110,819 millioner pund

For de tomme tribunene på Old Trafford vil ramme United hardt.

Da regnskapstallene for 3. kvartal ble lagt frem, inkluderte de perioden frem til og med 31. mars da de første kampene hadde blitt spilt for tomme tribuner.

På det tidspunktet var Uniteds inntekter fra kampdager på Old Trafford 84,3 millioner pund og ettersom ingen tilskuere har sett Uniteds kamper siden mars, vil dette tallet forbli uendret, med forbehold om små tekniske justeringer.

Regnskapstallene som legges frem onsdag vil imidlertid ikke fortelle hele bildet. 

I 1. kvartal (1. juli til 30. september) forrige sesong hadde United 22,1 millioner pund i inntekter fra kampdag. Disse inntektene faller også bort.

I og med at kampene i oktober også har blitt spilt for tomme tribunder vil det si at United så langt har tapt over 50 millioner pund her. Og det er svært usannsynlig at publikum vil slippe inn på Premier League-arenaene på denne siden av jul.

Selv når britiske styremakter åpner for publikum på Premier League-kamper igjen, vil det bli med redusert kapasitet. Det vil derfor bare være et tidsspørsmål før United vil tape over 100 millioner pund bare i publikumsinntekter som en følge av COVID-19.

Nedgang i TV-utbetalingene

Vi vet at rettighetshaverne har fått tilbakebetalt betydelige summer fordi sesongen ikke ble avsluttet til fastsatt tid.

Det gjelder både Premier League, Champions League og Europa League.

Her er det imidlertid et usikkerhetsmoment. Uniteds regnskapsår fullføres i utgangspunktet den 30. juni, men da var verken Premier league eller Europa League ferdigspilt.

REDUSERTE INNTEKTER: Det er foreløpig uklart hvor store inntektstapene vil bli, men vi vet at TV-inntektene vil bli betydelig reduserte både i regnskapsåret 2019/20 og i inneværende regnskapsår.
REDUSERTE INNTEKTER: Det er foreløpig uklart hvor store inntektstapene vil bli, men vi vet at TV-inntektene vil bli betydelig reduserte både i regnskapsåret 2019/20 og i inneværende regnskapsår.

De siste utbetalingene fra både Premier League og UEFA blir fastsatt etter endelig plassering i de to turneringene, og det kan hende at den siste utbetalingen ikke er inkludert i Uniteds regnskaper.

Om det er tilfelle, vil regnskapet for 2019/20 lide et ekstra tap, mens regnskapet for inneværende sesong vil bli tilsvarende høyere da disse inntektene vil bli utbetalt på etterskudd.

Sponsorene er en stabil inntekskilde, men…

Manchester United har tre hovedinntektskilder: TV-rettigheter, inntekter fra kampdag og kommersielle inntekter. Vi vet at de to første inntektspostene vil bli betydelig reduserte, mens de kommersielle inntektene er litt mer kompliserte og må sees i en langsiktig perspektiv.

Uniteds kommersielle direktør Richard Arnold forklarte i mai at de mange lukrative sponsoravtalene som United har ikke vil bli rammet av coronapandemien.

Samtidig vet vi at flere av sponsoravtalene skal fornyes, og det skal skje i en tid der næringslivet verden over blør.

Chevrolet-avtalen går ut etter inneværende sesong.

DEN SISTE CHEVROLET-DRAKTEN: Den nye tredjedrakten har fått mye oppmerksomhet for sitt utseende. Dette er den siste drakten United har lansert med Chevrolet som hovedsponsor. Neste sesong kommer en ny logo til å pryde United-drakten, men vi vet foreløpig ikke hvilken.
DEN SISTE CHEVROLET-DRAKTEN: Den nye tredjedrakten har fått mye oppmerksomhet for sitt utseende. Dette er den siste drakten United har lansert med Chevrolet som hovedsponsor. Neste sesong kommer en ny logo til å pryde United-drakten, men vi vet foreløpig ikke hvilken.

Spørsmålet er hvem som skal erstatte den amerikanske bilfabrikken på Uniteds drakter. Chevrolet-avtalen ble presentert nesten to år før den trådte i kraft. Nå er det drøye åtte måneder før avtalen går ut, og fremdeles er det ikke klart for United-fansen hvem som blir Uniteds nye draktsponsor.

Er det fordi United-ledelsen sliter med å få på plass en ny langsiktig avtale etter skuffende sportslige resultater de siste årene? Eller er det et resultat av at United jobber i et særdeles vanskelig marked som følge av COVID-19? Kanskje, og mest sannsynlig, er det en kombinasjon.

Etter det united.no har blitt fortalt av folk som er relativt tett på United-ledelsen, har United ikke gitt opp håpet om å signere en avtale som vil gi opp mot 70 millioner pund i året, noe som vil være en liten økning fra dagens 58,6 millioner pund.

Oversikt over Uniteds draktsponsorer de siste 20 årene:

SponsorKontraktslengdeGj.snitt årlig inntekt
Vodafone2000 – 20068 mill. pund
AIG2006 – 201014,1 mill. pund
AON2010 – 201419,6 mill. pund
Chevrolet2014 – 202158,6 mill. pund

Kilde: Manchester Uniteds årsregnskap

Avtalen med AON, som sponser Uniteds treningstøy og navnet på treningsfeltet på Carrington går også ut etter denne sesongen.

United har tidligere aldri bekreftet denne avtalens størrelse, men etter det united.no kjenner til skal den ligge på rundt 20 millioner pund i året.

Dette betyr «Revolving credit facility»

Dette er et begrep som til stadighet går igjen i Uniteds regnskaper. United har hatt ordningen siden 2009, og kredittgrensen har økt i tråd med Uniteds omsetningsøkning, fra 75 til 150 millioner pund.

Vi beskrev også hvordan denne ordningen fungerer i denne kommentaren:  Grepet fra United-ledelsen som kan gi Solskjær flere stjerner i sommer

Ordningen betyr i korte trekk at United kan hente ut midler (begrenset oppad til 150 millioner pund i 2019) fra en kredittordning dersom klubbledelsen ser det nødvendig for å gjennomføre nødvendige finansielle grep.

I vår valgte United å hente ut 140 millioner pund fra ordningen og det er første gangen United har benyttet denne kredittordningen.

Særlig disse to paragrafene fra forrige årsrapport er interessante: 

«To service our indebtedness, we require cash, and our ability to generate cash is subject to many factors beyond our control».

«Although we have not historically drawn on our revolving facility during the summer transfer window, if we seek to acquire players with values substantially in excess of the values of players we seek to sell, we may be required to draw on our revolving facility to meet our cash needs»

United-ledelsen forklarer med andre ord at det kan bli nødvendig å ty til kredittordningen for å hente spillere på overgangsmarkedet dersom klubben ikke har de nødvendige midlene i utgangspunktet.

Da United hentet ut 140 millioner pund fra ordningen bidro det til å hente flere spillere i sommer, selv om Jadon Sancho ble for dyr slik situasjonen er nå. 

For det er nemlig én særdeles viktig detalj i kredittordningen som vi bør merke oss.

Kredittordningen, i dagens format, går ut 4. april 2025 og utestående beløp som United da skylder må innfris i sin helhet. 

United kan imidlertid, om kreditorene er villige, reforhandle betingelsene i avtalen. En rekke av lånene United har tatt opp under Glazer-familiens eierskap, har blitt reforhandlet til gunstigere betingelser, og dette er kanskje den viktigste jobben Ed Woodward har gjort i United for å stabilisere økonomien.

Manchester Uniteds årsregnskap vil bli presentert førstkommende onsdag klokken 14.00 norsk tid.

United.no vil naturligvis følge både offentliggjøringen og den påfølgende telefonkonferansen som Ed Woodward og United-ledelsen har med samarbeidspartnerne og forretningsforbindelsene etter at tallene er publiserte.

Powered by Labrador CMS