Svenske David vant global United-konkurranse: – Mitt livs reise

– Mitt livs reise, sier han.

David Simonsson gjorde det mange av oss av og til gjør. Han ble med på en konkurranse. Der og da håpet han selvsagt at han skal vinne, men i 9.999 av 10.000 tilfeller gjør man jo ikke det.

Men denne gangen – den ble annerledes.

Våren 2018 arrangerte Manchester United offisielt en konkurranse hvor de ba fans fortelle hvor dedikerte de var og om de hadde noen spesielle ritualer i forbindelse med at United spilte.

Det skulle gi drømmereisen.

– Jeg skrev at jeg startet en ny, lokal supporterklubb på hjemstedet Umeå, Red Army Umeå på Facebook og Instragram. Så la jeg til at jeg og kona har synkronisert mobilkalenderne våre – slik at hun skal ha full oversikt over når United spiller og ikke finner på å legge noe annet til de tidspunktene.

Bli medlem av Red Army Umeå på Facebook her.

– Så tenkte jeg egentlig ikke noe mer på det, sier han til united.no.

– Sjansene for å vinne disse konkurransene er jo like store som om Antonio Valencia skulle gi et intervju på flytende engelsk.

I august kom det imidlertid en mail.

Avsender: Manchester United.

Han hadde vunnet.

– Det tok litt tid før det gikk opp for meg at jeg faktisk hadde vunnet. Jeg vurderte om jeg var i ferd med å bli lurt. Man har jo en naturlig skepsis til å vinne ting via Internett, sier han.

– Gareth fra United skrev imidlertid at de likte ideen med synkroniserte kalendre. Dermed ble jeg plukket ut som én av fire vinnere. Det var én fra Hong Kong, én fra India, én fra USA og meg – fra lille Umeå nord i Sverige. Det var egentlig helt usannsynlig.

– I tillegg fikk jeg ta med meg en kompis som også fikk påspandert hele reisen, sier han.

Premien var to netter på Premier Inn-hotellet i Deansgate, alt av transport i Manchester betalt og kampbilletter til Uniteds kamp mot Tottenham.

Samtidig skulle han frontes i en offisiell reklamekampanje for MUFC-medlemskap.

Hvordan fungerte det?

– Tidlig på kampdagen ble vi hentet i taxi ut til Old Trafford-området, det som heter Victoria Warehouse. Der hadde de rigget opp et fotostudio, og jeg ble intervjuet av flere personer fra Uniteds sosiale medier-avdeling. De holdt på i 50 minutter, og de lurte på hvorfor jeg holdt med United, favorittspiller gjennom alle tider og nåværende og en del mer.

– Deretter gikk vi til Old Trafford hvor vi filmet visse scener som skulle være med i kampanjen.

I november kom så det endelige resultatet. (trykk på bilde eller lenken rett under)

Klikk på lenken her eller bildet for å se hva United offisielt skriver om David. Du kan også se en video.

Simonsson var på sin første United-kamp i 2009, og fikk også med seg Salford-kamp under turen mot Tottenham.

United-fan ble han da IFK Göteborg faktisk banket United på 90-tallet.

– Jeg fikk billetter til den kampen, og selv om United tapte så vant de meg. Etterpå har det kun vært United.

Det ble 0-3-tap mot Spurs, men hvordan oppsummerer du det hele?

– Som mitt livs reise. En vanvittig opplevelse. Det var stort bare å vinne i konkurransen, og så var det stort å oppleve hvor utrolig dyktige United er i et prosjekt som dette. Jeg fikk full service fra første stund.

– Dessuten, følelsen av å få være en del av denne gigantiske klubben, til tross for at man bare er et enkelt medlem fra Sverige, var sterkt.

– At resultatet av det nå brukes på Uniteds offisielle nettside, i nyhetsbrev, på Facebook, i andre sosiale medier og også skal på postere, betyr at det har vært en opplevelse for livet.

– Jeg må faktisk fortsatt klype meg i armen. Tenk å få vise verden hvor mye jeg elsker United – det er veldig stort.

Bli medlem av Red Army Umeå på Facebook her.