Så mye kan United tjene på stadionsponsor

Et globalt reklameselskap har regnet ut hvor mye Manchester United kan tjene på å bytte ut «Old Trafford» med navnet på et selskap.

Den moderne fotballen kommersialiseres raskere enn noen gang . Nylig har lag begynt med sponsorer på ermene sine (slik som Manchester United har KOHLER), og flere klubber i Premier League har navngitt stadionet etter sponsorer. 

The Mirror viser til en undersøkelse gjort av det amerikanske firmaet Duff & Phelps, som har regnet ut et estimat på hvor mye hvert Premier League-lag kan tjene på å selge navnerettighetene til sitt stadion.

Som i de fleste kommersielle konkurranser havner United øverst. Topp seks-lagene i Premier League er estimert slik: 

  1. Manchester United: 26.75 millioner pund.
  2. Manchester City: 21.9 millioner pund.
  3. Tottenham: 17.5 millioner pund.
  4. Liverpool: 16.9 millioner pund.
  5. Chelsea: 16.75 millioner pund.
  6. Arsenal: 16.65 millioner pund.

NB: Dette er estimatet pr. sesong. 

26.75 millioner pund er omlag 300 millioner norske kroner. 

Av de nevnte klubbene har allerede to av dem slike sponsoravtaler. Manchester City har en avtale med flyselskapet Etihad til en verdi av 40 millioner pund pr. sesong, men det gjelder for navn til stadion, treningsanlegg og hovedsponsor på drakten.

Arsenal har en avtale med flyselskapet Emirates – som er navnet til deres stadion.

United.no vil understreke at dette ikke på noen måte indikerer at Manchester United ønsker eller vurderer å bytte navn på sitt stadion. Dette er kun en undersøkelse gjort av et amerikansk reklamefirma.