teamv

– Presses til å trekke seg fra United-avtalen?

Publisert Sist oppdatert

235 millioner pund tjener United på draktavtalen med TeamViewer, og den tyske teknologigiganten fikk også en masse oppmerksomhet da avtalen ble inngått.

Samtidig har det internasjonale markedet endret seg den senere tid, og nå har Teamviewer-investorer reagert på avtalen som TeamViewer allerede har varslet at de ikke vil forlenge når den utløper i 2026.

The Telegraphs United-journalist, James Ducker, skal ha snakket med kilder som antyder at det er en økende bekymring for at TeamViewer helt vil trekke seg fra United-avtalen også før den tid.

– Vil ikke tolerere dette

Dette er ikke fordi de ikke vil bli assosiert med United, men fordi selskapet til en viss grad kan sies å være for lite til å ha så store sponsoravtaler som de har inngått.

TeamViewer har allerede uttalt at de ønsker å revidere avtalen.

– Som aktive investorer så vil vi ikke tolerere at det brukes 1,4 ganger nettoprofitten  eller mer enn 70 millioner euro årlig på sponsoravtaler med Manchester United og Mercedes Formel 1. Dere er verken SAP, Oracle eller Mercedes, heter det ifølge TeamViewer-investor Petrus Advisers.

United får som kjent 47 millioner pund i året for draktavtalen, men det er sannsynligvis en åpning for at TeamViewer kan trekke seg fra avtalen.

Det sier united.nos ekspert på Uniteds økonomi, Bjarte Valen.

– Det kan de helt sikkert, men de vil da måtte betale en heftig kompensasjon til United, begynner han.

– Jeg tipper en sum som er nær ett års oppgjør, altså rundt 45 millioner pund.

– Slike kontrakter har stort sett alltid en klausul med en «fluktrute», men den av partene som benytter den må betale dyrt. United gjorde det samme da klubben terminerte avtalen med DHL til fordel for AON på treningsutstyret. Da var det United som måtte kompensere sponsoren.

– United kommer imidlertid ikke til å ha noen problemer med å få en ny draktsponsor, men det kan bli en utfordring å få en ny som passer med den nye visjonen IT/digitalisering, fortsetter Valen.

Han tenker da på at tre av Uniteds største nåværende sponsoravtaler er med Tezos, TeamViewer og DXC, alle aktører innen nettopp IT og digitalisering.

Reviderer strategien sin

TeamViewer sa følgende etter advarselen fra investoren sin.

– Den internasjonale kjennskapen til merkevaren økte klart i fjor med disse avtalene. Likevel har vi besluttet å revidere den langsiktige markedsføringsstrategien i ly av det nåværende makroøkonomiske miljøet.

– I tillegg er det allerede kommunisert et ønske om om å utforske muligheter for å endre på den eksisterende kontrakten.

Powered by Labrador CMS