Lokker spillere med FB og Twitter

Ed Woodward avslører hvordan United bruker sosiale medier i sine forsøk på å friste spillere til Old Trafford.

Publisert Sist oppdatert

Da han torsdag ettermiddag talte til investorer på New York-børsen i forbindelse med fremleggelsen av regnskapstallene fra første kvartal, kunne Woodward blant annet fortelle at klubben i økende grad søker å utnytte sin tilstedeværelse på internett når den legger sin strategi for rekruttering av nye spillere.

Med andre ord: Uniteds globale rekkevidde gjennom Facebook, Twitter og Instagram, ses rett og slett på som en faktor når klubben forhandler om spilleroverganger.

Dette forklares med det faktum at bilderettigheter og eksponering har utviklet seg til å bli særdeles viktig for dagens fotballspillere.

Les også: Knallsterke tall fra United

– 300 millioner interaksjoner

Som eksempel trakk Woodward frem Daley Blind, som umiddelbart etter overgangen til United i 2014, økte sin følgerskare på Twitter med 73 prosent.

– Ved hjelp av våre fotavtrykk på sosiale medier har vi hatt bortimot 300 millioner interaksjoner på Facebook, Instagram og Twitter i løpet av sesongens fire første måneder. Det er en økning på elleve prosent fra i fjor, sa han, og forsøkte å sette tallene i perspektiv:

– Dette er mer enn 80 prosent flere interaksjoner enn neste Premier League-klubb på listen, og mer enn det sammenlagte antallet for klubbene fra tredje- til sjetteplass.

– Videre, etter sesongens fire første måneder, har @ManUtd, med 16,6 millioner likes og retweets, også vært den raskest voksende og mest omtalte fotballklubben på Twitter, sa Woodward, og la til:

– Antallet Twitter-interaksjoner tilsvarer det de to neste, største klubbene i Europa, kan vise til — sammenlagt!

Powered by Labrador CMS