– Gleder oss til ny sesong

En knapp uke før terminlisten slippes, har vi tatt en prat med turansvarlig i Supporterklubben, Jørgen Rangnes.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag 14. juni klokken 10.00 slippes terminlisten for 2017/18-sesongen. Samtidig vil det bli åpnet for tur- og billettbestillinger til sesongens kamper på Old Trafford. Det krever at det meste er på plass når det hele braker løs. 

Mannen som sitter med det overordnede ansvaret for avviklingen, øverste leder for Supporterklubbens reisebyrå MUSCS Travel, virker nesten uforskammet rolig foran det store rushet. Han har vært med på dette før og mener å ha god kontroll.

– Ja, det ser veldig bra ut nå. Parallelt med sesongavslutningen har vi planlagt neste sesong sammen med våre underleverandører – og det meste er på plass, sier han.

JØRGEN RANGNES, leder for MUSCS Travel.

Den største utfordringen for Jørgen Rangnes er flyprisene, som ennå ikke er klare, samt tilgangen på seter til aktuelle avganger.  

– Det vi også foreløpig er usikker på er omfanget av Flypakker, ettersom SAS venter til terminlisten foreligger før de bekrefter antall seter – og priser. Fortsatt er det for få flyruter inn til Manchester når United spiller hjemme, og dette fører til høyere priser enn vi synes er forsvarlig.

– Vi opplever ennå at en del medlemmer foretrekker at Supporterklubben ordner alt for dem når de skal på tur. Det er et ønske vi er innstilt på å møte, men vi trenger hjelp fra SAS for å få det til. Får vi ikke det, kan Flypakkeprisene fort bli urealistisk høye.

– Flere billetter til Old Trafford

Sesongen 2016/17 var en suksess for Jørgen og hans medarbeidere i Supporterklubbens reisebyrå. Med flere kampbilletter enn tidligere har han også godt håp om at etterspørselen vil holde seg på et høyt nivå også i sesongen som kommer:

– Etter at Mourinho, og deretter Zlatan, entret Old Trafford, merket vi en klart stigende interesse.  Til tross for mange uavgjort-opplevelser på Old Trafford ville supporterne over for å se laget spille. Dermed ble det en svært god sesong for reiseselskapet.

– Foran neste sesong har vi øket antallet billetter i Supporterklubbens navn til 492 ordinære sesongkort og 10 såkalte «Executive»-kort. Disse vil neste sesong være tilgjengelige til samtlige hjemmekamper i Premier League, FA-cupen og Champions League.

Medlemskap – strengere krav fra United

Vi har merket oss at det kommer flere og flere krav om medlemskap for å benytte billettene i Supporterklubbens navn. Hva er bakgrunnen for det?

– Det er riktig. United har strammet inn reglene for bruk av sesongkort som er utstedt i  supporterklubbenes navn. Vi innledet samtaler med klubben om dette sommeren 2015, og disse munnet ut i at det fra 1. januar 2017 ble stilt krav om at alle som benytter billetter i en supporterklubbs navn, også må være medlem av MUFC England.

– United begrunner avgjørelsen med økt risiko for svartebørssalg dersom organisasjoner og/eller privatpersoner sitter med flere billetter i sitt navn. Vi ser da også at svartebørshandel er et problem som klubben har blitt stadig mer opptatt av å komme til livs.

– Med dette kravet hengende over seg hadde ikke supporterklubbene noe annet valg enn å imøtekomme kravet om at alle som benytter kampbilletter/sesongkort på Old Trafford, også må være medlem av MUFC England.

Gjenytelse

Strengere krav altså, men hva med Manchester United; har de kommet supporterklubbene i møte på noe vis?

– Joda, de har tilbudt oss et medlemskap til redusert pris, og kalt det Membership Lite. Dette har blitt innført som et alternativ for reisende fra utlandet, og medlemmer som kanskje bare drar til Old Trafford 1-2 ganger per sesong.

Rangnes legger til at kravet om at alle brukere, i tillegg til å være tilknyttet en supporterklubb, også må være medlem av MUFC England, nå er nedfelt i vedtektene som de offisielle supporterklubbene må innrette seg etter.

– Dette innebærer at vi, foran hver kamp, må sende en liste til Uniteds billettkontor. Denne skal inneholde navn og medlemsnummer på hver enkelt som skal benytte våre kort til den aktuelle kampen.

Hva må våre medlemmer så passe på før de skal på tur?

  1. Først og fremst må samtlige reisende være medlem av Manchester United Supporters’ Club, Scandinavia.
    OBS: For familier er det tilstrekkelig at én person er Premium- eller Digital-medlem. Da kan de øvrige tegne et individuelt tur-/familiemedlemskap.
  2. I tillegg til medlemskap i Supporterklubben, må samtlige reisende være medlem i MUFC i England.Det siste har vi prøvd å gjøre så enkelt som mulig ved å lage til et innmeldingsskjema hvor en kan tegne medlemskap direkte hos oss. Det vil også være en mulighet når du bestiller tur å inkludere det engelske medlemskapet der.

Andre fordeler forbundet med medlemskapet i England?

– Siden vi når gjør dette i samarbeid med MUFC er fordelen at du er 100% trygg på at billettene du kjøper gir deg adgang til kampen. Medlemskapet utløser også rabatter på Old Trafford, både i Megastore, Red Café og museumet.
Medlemskapet vil også gi deg mulighet til å søke på billettene som på kamp-til-kamp-basis settes til side for supporterklubbene. Dette er billetter vi får tilgang til utover våre tidligere nevnte kvote med sesongkort. Her kan du søke via Supporterklubben – eller direkte til Manchester United.

Du sier at MUFC strammer inn; allikevel er det et mylder av tilbydere både av reiser og billetter, til Old Trafford?

– Ja, så lenge det er så stor interesse for hjemmekampene til United, vil vi nok måtte leve med det.
Foruten supporterklubbene, har også turselskapet Thomas Cook anledning til å videreselge pakker som inkluderer billetter.  I Norge samarbeider Thomas Cook blant annet med Ving og Indre Østfold Reisebyrå. Det betyr at du vil holde deg innenfor trygghetsgarantien også om du kjøper fra disse.

– I tillegg er det lovlig for reiseselskaper å videreselge Executive-/Hospitality-billetter utstedt i deres navn.
Kommer du derimot over et reiseselskap som utsteder sesongkort i private navn, vil du befinne deg på utsiden av det som er lovlig i England. Ved eventuell kontroll vil du da risikere at kortene blir inndratt av klubben, advarer Rangnes.

Andre nyheter som det er verdt å informere om?

– I den store spørreundersøkelsen som Supporterklubben nylig gjennomførte, fikk vi mange tilbakemeldinger fra medlemmer som reiser med oss. Veldig masse var positivt – og takk for det. Det som gikk igjen av innspill var ønsket om billigere Budget-hotell, og flere rene kampbilletter.

– Dette har vi tatt hensyn til foran kommende sesong. Vi har gjort avtale med Easyhotel ved Piccadilly Gardens, og vil tilby rimeligere hotellpakker til de som velger dette alternativet.

– Vi gjør oppmerksom på at rommene er enkle, og inneholder et minstekrav av hva du forventer på et hotell – men du har det du trenger dersom du bare er på jakt etter et sted å sove.
Vi skal også klare å tilby flere enkeltbilletter til de fleste kampene, men her er det viktig å være rask ute med bestillingene.

Tilleggsprodukter

– Vi prøver å tilby noen tilleggsprodukter.  Arrangementet som vi har om fredagen — «Kick off» — viser seg stadig mer populært. Her byr vi på stadionomvisning, besøk i Megastore og museet, samt  supportertreff i Red Café. Vi har også hatt besøk av ex-spillere på treffet, ofte ved Lee Martin. I år har vi avtaler også med andre spillere, slik at de av dere som har vært med tidligere vil få nye ansikter å stifte bekjentskap med i sesongen som kommer.

– Ellers skal vi prøve å tilby flere ‘kamp 2’ i løpet av en helg i Manchester. Vi ser at dette er et populært tilbud for mange (spesielt for de som er født med få shopping-gener), så vi skal prøve å se litt nedover i divisjonene også når vi tilbyr dette tilleggsproduktet.

Færre samarbeidspartnere – bedre tilbud

– Vi har hatt en rekke samarbeidspartnere innen restaurantsegmentet i Manchester i de årene vi har holdt på. I år prøver vi oss med færre partnere, men gjerne med et enda bedre tilbud hos disse.
Vi er for tiden i samtaler med en del restauranter, og vil informere på våre nettsider når ting er klart.
Du vil også få nærmere informasjon om disse tilbudene i forkant at hver tur, inkludert oppskrift på hvordan du kan bestille bord.

Bookingmotoren – en suksess

– Bestillingsløsningen som vi nå bruker er ennå relativt ny. Dette vil være andre sesongen vi bruker den – og vi har oppgradert den nå i sommer. Selv om dette er en løsning som alltid vil være i utvikling, håper vi at alle synes bestillingsprosessen er blitt enklere enn tidligere.
Når det gjelder de reisende på Fly- og hotellpakker, vil vi i år, i større grad enn i fjor, forsøke å innfri ønsker om seteplassering. Generelt har vi gode plasser på stadion, men vi vet at det for mange betyr mye hvor de sitter. Som sagt vil vi prøve å imøtekomme de flestes ønsker, men vi tør ikke å gi noen 100%-garanti på at alle vil få det helt som de vil.

Velkommen på tur med oss!

– Som sagt er det meste på plass foran ny sesong. United er tilbake i Champions League – noe vi gleder oss veldig til. I Premier League forventer vi at laget er med å kjempe om de øverste plassene, og det må vel bli en bedre Old Trafford-sesong enn den som nå er tilbakelagt. Har du innspill, idéer, spørsmål eller hva som helst – ikke vær redd for å kontakte oss. Jeg frem til at vi sees i Manchester, avslutter Jørgen Rangnes, og opplyser at det i nær fremtid vil bli lansert en helt ny landingsside for Turer og billetter.

Powered by Labrador CMS