Takket være en rekke rekordstore sponsoravtaler har Manchester United også sprengt en grense: den er den første fotballklubben som overstiger en markedsverdi på mer enn 1 milliard US-dollar.
The Brand Finance Football anslår verdien til litt over $1.2 millarder (£787.5 mill.). Det er en økning på $467 millioner fra i fjor. Bayern München, som toppet den samme listen for et år siden, følger på 2. plass med $933 millioner, mens Real Madrid (ned fra 2.) tar 3. plassen med $873 millioner.
– Forretningslivets CR7
Admistrerende direktør for Brand Finance, David Haig, gir Ed Woodward hovedæren for Uniteds eventyrlige suksess, og omtaler ham som «den forretningsmessige fotballsfærens Cristiano Ronaldo».
Annonse
– Mens Sir Alex Ferguson utviklet Uniteds globale rykte, har Woodward (og Glazer-familien) utnyttet merkevarens økende styrke til å etablere en verdensomspennende supporterbase og inngå en rekke sponsoravtaler som har vist seg uslåelige både i antall og verdi, sier Haig.