Forbigått av Bayern

Manchester United er ikke lenger den største merkevaren i fotball.

Publisert Sist oppdatert

BrandFinance har gitt ut den årlige rapporten om klubber merkevareverdi, en liste United toppet i fjor.

Denne sesongen har imidlertid De røde djevlene måttet se Bayern München passere dem på lista etter et svært suksessrikt år for det tyske storlaget. Mens Bayern opplevde en økning på 9%, er Uniteds merkevare verdt 2% mindre enn på samme tid i fjor.

Bayern og United ligger suverent i tet, og det skiller $216 millioner – over 1,25 milliarder kroner – fra De røde djevlene og ned til Real Madrid på tredjeplass.

På topp ti-lista er det kun én annen endring. Borussia Dortmund avanserer til tiendeplass etter en økning på imponerende 15%.

Merkevareverdien er i teorien det en tredjepart må betale for å få lisens til å bruke merkevaren, og tar ting som omsetningsøkning, titler, verdi på troppen, UEFA-koeffisenter og gjennomsnittlig tilskuertall i betraktning.

Klubb: Merkevareverdi ($): Endring fra 2012:
1. Bayern München 860 millioner 9%
2. Manchester United 837 millioner -2%
3. Real Madrid 621 millioner 4%
4. Barcelona 572 millioner -1%
5. Chelsea 418 millioner 5%
6. Arsenal 410 millioner 6%
7. Liverpool 361 millioner -2%
8. Manchester City 332 millioner 10%
9. AC Milan 263 millioner -10%
10. Borussia Dortmund 260 millioner 15%

Her kan du se hele topp 50-lista.

Powered by Labrador CMS