Forbigått av Bayern
Manchester United er ikke lenger den største merkevaren i fotball.
BrandFinance har gitt ut den årlige rapporten om klubber merkevareverdi, en liste United toppet i fjor.
Denne sesongen har imidlertid De røde djevlene måttet se Bayern München passere dem på lista etter et svært suksessrikt år for det tyske storlaget. Mens Bayern opplevde en økning på 9%, er Uniteds merkevare verdt 2% mindre enn på samme tid i fjor.
Bayern og United ligger suverent i tet, og det skiller $216 millioner – over 1,25 milliarder kroner – fra De røde djevlene og ned til Real Madrid på tredjeplass.
På topp ti-lista er det kun én annen endring. Borussia Dortmund avanserer til tiendeplass etter en økning på imponerende 15%.
Merkevareverdien er i teorien det en tredjepart må betale for å få lisens til å bruke merkevaren, og tar ting som omsetningsøkning, titler, verdi på troppen, UEFA-koeffisenter og gjennomsnittlig tilskuertall i betraktning.
Klubb: | Merkevareverdi ($): | Endring fra 2012: |
1. Bayern München | 860 millioner | 9% |
2. Manchester United | 837 millioner | -2% |
3. Real Madrid | 621 millioner | 4% |
4. Barcelona | 572 millioner | -1% |
5. Chelsea | 418 millioner | 5% |
6. Arsenal | 410 millioner | 6% |
7. Liverpool | 361 millioner | -2% |
8. Manchester City | 332 millioner | 10% |
9. AC Milan | 263 millioner | -10% |
10. Borussia Dortmund | 260 millioner | 15% |
Her kan du se hele topp 50-lista.