Endelig tjener United mest i verden

Resultatet er oppsiktsvekkende for dette har ikke tidligere skjedd under Glazer-familiens eierskap.

Publisert Sist oppdatert

Med inntekter på 515,3 millioner pund suser United rett inn på 1. plass på Deloitte Football Money League.

United er dermed et langt stykke foran Barcelona som igjen kniper 2.plassen hårfint foran Real Madrid.

Førsteplassen er en smule historisk av flere grunner.

Champions League er nøkkelen

Manchester United har ikke toppet oversikten siden 2004, og det er første gang siden Glazer-familien overtok eierskapet i United, at klubben nå inntar den gjeve 1. plassen på Deloitte Football Money League.

Tallene som det annerkjente selskapet baserer sin populære undersøkelse på, er hentet fra regnskapene fra sesongen 2015/16.

gettyimages-631758234
VERDENS DYRESTE: For en klubb som ikke spiller Champions League eller er støttet opp av styrtrike oligarker, sier det enormt mye om klubbens vellykkede kommersielle satsing når man kan hente verdens dyreste spiller. Men United vil på sikt trolig også tjene pengen på Pogba.

 

Sammen med den lukrative adidas-avtalen og andre solide sponsoravtaler, var Uniteds deltakelse i Champions League svært viktig. Selv om klubben gikk på hodet ut av turneringen i Volkevognhovedstaden Wolfsburg, kunne United innkassere samlede inntekter fra CL-spill på nærmere 50 millioner pund.

I tillegg er United i en egen klasse for seg når det gjelder sponsoravtaler verden over, noe Dan Jones i Deloitte også påpeker i sine kommentarer til undersøkelsen.

Fantastiske avtaler

– Uniteds resultat har blitt oppnådd takket være en fenomenal kommersiell vekst. De siste årene har United vist sin evne til å sikre kommersielle partnerskap med verdier som overgår det konkurrentene har maktet og det har vært en helt sentral faktor når klubben nå har gjenerobret førsteplassen på listen, sier Jones.

Sist United toppet Deloitte Football Money League var etter 2003/04-sesongen, altså like før Glazer-familien overtok klubben. 

Deloitte sin oversikt tar utelukkende hensyn til inntjening og har ikke med verken utgifter eller gjeld.

GettyImages-579463816
NYE TIDER: Med Glazer-familiens forretningsmodell går United så det suser utenfor banen. Nå blir det opp til Jose Mourinho å sørge for at resultatene kan matches også på banen.

Glazer-familien har utvilsomt, sammen med Ed Woodward, Richard Arnold og salgsavdelingen til United, lykkes i å gjøre United til den kommersielt sett mest suksessfulle klubben i verden.

Det har vært helt avgjørende for at United kunne gjøre Paul Pogba til verdens dyreste spiller da han ankom i sommer. 

Strategien som ble utarbeidet av den amerikanske eierfamilien og Woodward, var å sikre seg en oversikt over hvor mange United fans som bodde ulike steder på kloden. Deretter ble regionale sponsorpakker solgt med stor suksess, en modell andre klubber nå forsøker å kopiere etter beste evne.

Men allerede neste år kan United bli vippet ned fra tronen.

United spiller ikke Champions League-fotball denne sesongen og pundet har svekket seg mot euroen det siste året.

Manchester United forventer likevel en økning i inntektene neste år, fordi den nye tv-avtalen for Premier League-klubbene trådte i kraft i høst og representerer en betydelig økning fra forrige avtaleperiode.

Kanskje er det også verdt å merke seg at Uniteds argeste rvaler på hjemmebane i England, ikke lenger er London-klubbene Arsenal og Chelsea, men erkerivalene i lyseblått fra samme by. 

Topp 10: 
1. Manchester United £515.3
2. Barcelona £463.8
3. Real Madrid £463,8
4. Bayern München £442,7
5. Manchester City £392,6
6. PSG £389,6
7. Arsenal £ 350,4
8. Chelsea £334,6
9. Liverpool £302
10. Juventus £255,1

Powered by Labrador CMS