– Det var stille. Det var frykt

Kenny Morgan overlevde mirakuløst nok München-tragedien. Her er hans historie.

Publisert Sist oppdatert

Dette intervjuet med tidligere United-spiller Kenny Morgans stod på trykk i medlemsbladet United-Supporteren for noen få år siden.

Han døde 17. november 2012.

Til minne om de som døde under München-tragedien publiserer vi derfor hans historie.

Funnet fem timer etter krasjet

Av: Lars Morten Olsen

Kenny Morgans historie fra Munchen-ulykken er kanskje den mest mirakuløse av dem alle. 18-årige Morgans takker høyere makter, og ser det som et under at han overlevde tragedien som krevde 23 menneskeliv.

– Jeg ble ved en tilfeldighet funnet bevisstløs fem timer etter krasjet, forteller 68-åringen til United-Supporteren.

Profil: Ken Morgans
OVERLEVDE: Kenny Morgans.

Av de 17 unge spillerne som dro ut på den skjebnesvangre turen, var Kenny Morgans yngstemann. Han var 18 år og dette var hans første flytur i livet. Waliseren hadde ingen anelse om hvilke dramatiske hendelser som skulle følge. Hendelser som skulle prege ham hele livet.

– De sjelelige arrene har vært, er fortsatt og vil for alltid være dype, sier han stille.

Bestevenn med Tommy Taylor

United-Supporteren treffer Morgans i hans hjem i Swansea, Wales. Ken og hans kone Stephanie viser det absolutt ypperste av britisk gjestfrihet og vennlighet. Vi blir vist rundt i deres hjemby, spiser en hyggelig lunch sammen, og til slutt sitter vi og prater i deres vesle, koselige hus, med utsikt over Swansea-bukten.

– Se her, sier Ken stolt, og viser et bilde av ham selv og Tommy Taylor.

Bildet er tatt umiddelbart før den historiske kampen mot Arsenal på Highbury, siste kamp på engelsk jord før flyulykken.

– Jeg hadde aldri sett bildet før jeg fikk det i gave i forbindelse med 50-årsmarkeringen.

– Tommy var min beste venn i United, sier han med en stemme som bærer både sorg og stolthet.

– Tommy var hyperrask, og i starten hadde jeg ikke sjanse til å holde følge med ham når vi hadde løpetrening, sier Morgans ivrig.

– Etter hvert ble jeg sterkere. Fotballene vi trente med den gang ble tunge som bly hvis det regnet. Det var tøft, men jeg fikk bygget opp fysikken min og ble sterkere.

Et par dager før jul 1957 fikk Ken Morgans sin førstelagsdebut for United. Han var 18 år og innrømmer at beskjeden om debuten kom uventet.

– Jimmy Murphy fortalte det etter trening torsdag. Det kom som en stor, stor overraskelse. Førstelaget var et fantastisk lag med noen utrolige spillere, og jeg trodde faktisk at jeg aldri skulle komme med der. United slo Leicester 4-0 i Morgans debut, og Harry Gregg debuterte for øvrig i samme kamp. Matt Busby gjorde et mektig inntrykk på den unge gutten, men slik Morgans husker det kom rådene fra assistent Jimmy Murphy.

– Matt Busby kom inn i garderoben med sin tobakkpipe og Crombie-frakk, og ønsket lykke til. Men det var Jimmy vi hadde mest kontakt med, og Jimmy sa at jeg bare skulle spille akkurat som jeg brukte å gjøre for reservelaget. Kanskje banalt, men det roet nervene.

Ken Morgans fikk ros etter debuten, og spilte ti kamper opp mot flyulykken. United tapte ingen av dem, og livet smilte til den unge høyrevingen.

– Perioden opp mot flyulykken var uten tvil min beste. Jeg spilte fast, selvtilliten vokste, og jeg følte meg bedre for hver kamp. Så kom krasjet…

(Saken fortsetter under bildet. Morgans er nummer fire fra venstre, i det siste bildet som er tatt før krasjet – før avspark i Beograd)

Siste kamp før tragedien

Ken Morgans var en av spillerne som klarte å ta United til semifinalen i Europacupen. Han forteller at kampen i Beograd ble spilt under vanskelige forhold på en hard og frossen bane. Røde Stjerne klarte 3-3 under kontroversielle omstendigheter, men United vant 5-4 sammenlagt.

– Vi ledet 3-0 ved pause, og hadde full kontroll. Andre omgang var merkelig. Vi spilte i praksis mot tolv mann på grunn av dommeren. Deres første mål var fire, fem meter offside! Deretter falt spissen deres uten en mann i nærheten, og dommeren ga straffe.

Vi ber ham beskrive de siste minuttene og sekundene før smellet som forandret Manchester United Football Club for alltid. 68-åringen retter seg opp i stolen, og lar tankene vandre.

– Ved første take off husker jeg at bremsene ble satt på etter noen hundre meter.

munchen_markering– Vi snudde og returnerte til terminalen. Flyplassen var veldig liten, og flyet sto parkert omtrent 20 meter fra terminalbygningen. Været var elendig, og det snødde tett. Etter et kvarters tid ble vi informert om at feilen var rettet opp. Vi gikk ut og satte oss ned i de samme setene. Jeg satt ved vinduet, og så at vi var ikke langt fra gjerdet i enden av rullebanen da kapteinen fikk stoppet akkurat i tide.

– Dermed igjen tilbake til terminalbygningen, og nå ventet vi enda kortere. Denne gangen valgte noen å sette seg lenger foran, andre flyttet lenger bak. Det jeg husker best fra siste take off var at det var merkelig stille. Frykten hadde meldt seg. Jeg så hvordan snøen drev mot oss. Kapteinen må ha satt på bremsene, for det kom et kraftig smell før flyet skrenset. Jeg så vi traff gjerdet, deretter et øredøvende smell før alt ble svart..

Ken Morgans hadde tredobbelt flaks som ikke omkom. Først overlevde han krasjet, deretter ble han ikke offer for flammenes rov da deler av flyet eksploderte, og til sist frøs han ikke i hjel i februarkulden. Redningsmannskapet hadde for lengst forlatt ulykkesstedet da to tyske journalister, angivelig for å stjele, oppsøkte plassen om kvelden. De ble forstyrret i sitt «arbeid» da de oppdaget en blek, bevisstløs kropp midt blant vrakrester og bagasje.

– Fem timer etter krasjet ble jeg funnet. Det var såpass kaldt at det er ingen som helst tvil om at jeg ville frosset i hjel om jeg ikke hadde blitt funnet den kvelden. Vi ved kortbordet satt akkurat der flykroppen brakk. Hva som skjedde, sies det, er at jeg ble slengt under flyet og ned i bagasjerommet under oss. Der var det at de tyske journalistene drev og rotet rundt da de fant meg.

I tre døgn var Ken Morgans bevisstløs. Da han kom til seg selv ante han ikke at sju av lagkameratene og to av trenerne hadde mistet livet, og at det var kritisk for Johnny Berry, Albert Scanlon, Matt Busby og Duncan Edwards.

Edwards var så skadet at han døde senere.

– Da jeg våknet opp søndagen etter krasjet, så jeg at vi var fem spillere på vårt rom. Jeg trodde automatisk at alle de andre guttene lå i andre rom. Professoren ved sykehuset fortalte så om de som hadde dødd, pluss at tre spillere og manageren lå i etasjen over og kjempet for livet. Nyheten traff meg knallhardt. Det var en grusomt å akseptere noe sånt, sier han lett hoderystende.

munchen_plakettTidlig comeback

Selv om de fysiske skadene ikke var dødelige, var Morgans likevel såpass skadet at han lå fire uker på sykehuset i Munchen. Deretter ble han dagpasient i to uker til, mens han bodde på et hotell like ved. Det drøyde imidlertid ikke lenge før tenåringen var tilbake på United-laget. 5. april gjorde han comeback, da United spilte 0-0 mot Preston. Etter comebacket gikk Morgans glipp av kun én ligakamp.

– Da jeg kom til Storbritannia lot klubben meg dra hjem til Swansea til mine foreldre og kjæreste Stephanie (nåværende kone, red. anm.). Meningen var at jeg ikke skulle spille igjen før neste sesong, men Jimmy Muprhy var i desperat manko på spillere. I ettertid tror jeg garantert at jeg kom tilbake for tidlig.

Ukene gikk og i mai vendte også Matt Busby hjem, som den siste av de overlevende. Tragedien i Munchen hadde satt dype spor, og alle brukte forskjellige måter som terapi for å komme over det. For Ken Morgans fungerte det best ved å snakke om ulykken, men det skulle vise seg å være vanskelig. Ja, ifølge Ken Morgans var det tabu å nevne ulykken og de døde.

– Da vi vendte tilbake til trening sommeren 1958, var det som om flyulykken aldri hadde skjedd. Ingen snakket om ulykken, og ingen snakket om de som hadde dødd. På meg var det veldig, veldig merkelig. Om det var sjefens beslutning eller hvem det nå var sin, var det merkelig.

Jeg følte at de som falt bort på en måte var med oss fortsatt, og ØNSKET å snakke om dem. Jeg oppdaget snart at slik skulle det ikke være. Det gjorde meg ikke særlig lykkelig i United, for å være ærlig.

Formen og prestasjonene ble aldri de samme som før ulykken for unge Kenny Morgans. I 1958/59 og 1960/61 spilte han totalt bare fire ligakamper. Noen dager før han fylte 22 år i mars 1961 ble United byttet ut med hans lokale klubb Swansea City. Overgangssummen var beskjedne tre tusen pund.

– Jeg husker godt avslutningskampen min mot Nottingham Forest. Lokalpressenk året meg faktisk til den beste spilleren i nordvest den ligarunden. Formen begynte endelig å komme tilbake da Swansea-manageTrevor Morris ringte og sa han ville kjøpe meg. Swansea var min hjemby, og han forstod at jeg ikke var lykkelig i United.

Det ble drøye tre sesonger på Vetch Field og bare 55 kamper for Swansea. Deretter spilte waliseren tre sesonger for Newport, før han la opp like etter å ha fylt 28 år.

– Jeg innrømmer at jeg forlot United for tidlig. Tiden i Swansea ble ikke spesielt bra. Manageren der var ingen fotballtype, men en skrivebordsmann som hadde jobbet seg oppover. Faktum er at jeg trivdes mye bedre i min siste klubb Newport County.

Kenny Morgans tenker seg om litt, før han legger til:

– Uansett fant jeg aldri tilbake til formen jeg hadde i United før flyulykken.

Busby Baben som reddet livet på mirakuløst vis, men som fotballspiller aldri ble den samme etter München-ulykken.

Powered by Labrador CMS