– Vi med sesongkort må ta ansvar

Oli Winton vet mye om hva som foregår i United. Nå skal han bidra jevnlig på united.no.

Publisert Sist oppdatert
oliealex4
Oli Winton med Sir Alex Ferguson.

Oli Winton skal skrive innlegg for united.no utover. Han er et komité-medem i MUST, den uavhengige Manchester United supporter trust. Han reiser til de fleste hjemme- og bortekamper og har en sivil jobb som politisk konsulent. Han har kjennskap til mye som foregår i United, og vil spesielt skrive om supporter/klubb-relasjon og billett-spørsmål i denne spalten.

– Sesongkort-innehaverne må ta ansvar

Av: Oli Winton

United-fans er en omfattende mix av mennesker fra hele verden, med alle mulige bakgrunner. Da snakker jeg ikke bare om folkene som ser United på TV, men også på de som er på kampene – hvor det varierer fra tenåringer som kaster øl rundt på bortekamper til sesongkort-innehaveren på Old Trafford som har hatt sesongkort der i mer enn 50 år.

Til tross for dette mangfoldet, og følelsen av at mange United-fans ikke ville hatt noe felles om det ikke var for valget av fotball-klubb, så har det også utviklet seg en kultur blant de som går på kamp. Denne kulturen har så gitt oss en del standard-fraser eller meninger om det å være United-fan som det nesten aldri blir stilt spørsmål ved – selv om det kanskje burde vært slik.

For å ta ett eksempel – et stort antall av United-supporterne som går på kamp vil trolig si «turister og folk som bare drar på kamp én gang i blant har ødelagt atmosfæren på Old Trafford».

Det er jeg uenig i.

United-fans i Brugge

Det er vi, som er sesongkort-innehavere, som burde ta ansvar for atmosfæren – I stedet for å skylde på utenlandske fans som faktisk ofte kommer til Old Trafford med sterkere følelser, større entusiasme og mer spenning rundt den kampen de faktisk skal på.

Når det er sagt, så må jeg si at jeg ikke støtter dem som kjøper disse half’n’half-skjerfene.

Jeg skriver som jeg gjør om sesongkort-innehavernes ansvar siden jeg er en stor beundrer av Uniteds globale appell, spesielt på steder hvor båndet er sterkt, som det er i Skandinavia.

Manchester United Training Session

Dermed ble det en åpenbaring å se United – Chelsea i januar 2003 på en bar klokka 06 om morgenen. Flere hundre hadde møtt opp for å se kampen på Washingtons Lucky Bar, og alle som var til stede hadde sin egen historie om hvordan de hadde blitt United-fan. Noen hadde selvsagt lagt merke til Uniteds suksess, men for mange var det enda mer personlig – som fyren som hadde møtt George Best i Pasadena da han var liten.

Gjennom årenes løp har jeg sett United spille mange kamper i utlandet, og da ser man veldig raskt hvor mye United betyr også for de som bor andre steder enn i Manchester-området.

Jeg har bant annet reist rundt med laget på et par sommerturneer i USA og Asia. Av og til har jeg også bodd på samme hotell som United har bodd på, og det er vanvittig hvor mye United betyr for folk selv på «fjerne» steder i USA og Asia.

Før United møtte Inter fra Milano i Washington DC i 2014 så snakket jeg med en fyr som hadde flydd inn fra Florida sammen med sønnen sin bare for å få et glimt av United.

Da jeg ankom Japan i 2005 var det helt vilt hvor mange som hadde møtt opp på flyplassen for å ta imot laget, og i Hong Kong var det nesten sjokkerende hvor mange som hadde kjøpt seg Dong Fanzhou-trøyer.

Kontrasten var stor fra 2003 da United-spillerne kunne tusle opp og ned Fifth Avenue i New York uten å bli gjenkjent. Noen av de unge spillerne hadde til og med ikledd seg United-tøy fordi de nettopp ville bli gjenkjent (jeg skal ikke nevne navn). Det ville imidlertid ikke skjedd nå, og selv juniorspillere får nå ikke lov til å tusle rundt på egen hånd. Sikkerhetsfolk følger dem til enhver tid.

Uniteds globale støtte kan generelt sett deles inn i to store kategorier, selv om det er verdt å merke seg at disse reglene ikke alltid gjelder. Blant annet i Skandinavia.

Yokohama F.Marinos v Manchester United

Derfor har en del av sommerturneene de siste årene i stedet gått til litt mindre fotball-gale områder, men hvor den generelle økonomien er bedre.

Skandinavia er imidlertid et sted hvor begge deler gjelder. Det er rike land (med ville billettpriser når United spiller der), men samtidig et stort antall fans med svært sterke følelser for klubben. Det gjør egentlig Skandinavia til noe ganske så unikt. Spesielt når man kobler det med en nærhet til England og Manchester, noe som betyr at mange flyr frem og tilbake ukentlig i stedet for å bare se kamper på TV.

De skandinaviske supporterne jeg selv kjenner er ikke folk som bare følger United via sosiale medier eller forum. De er personer som forsøker å få med seg de fleste United-kamper live. De er like lojale som enhver United-fan fra Manchester, og de reiser til avsidesliggende steder i Europa for å se den samme dårlige fotballen denne sesongen som alle oss andre.  De er like bekymret over spillestilen og resultatene, for som alle som reiser rundt så handler det ikke bare om resultater. Det er heller ikke noe større sjanse for at disse buer manageren enn andre, og de kommer til å stille seg like mye bak den neste manageren som alle andre, uansett om de måtte være enige eller uenige i ansettelsen.

Det er en god timing for meg å skrive dette første innlegget for dere skandinaviske United-fans, siden jeg akkurat booket billettene mine til Danmark for å se kampen mot Midtjylland i februar.

Det sier sitt om samholdet at danske United-fans ga oss engelske fans både råd og hjelp og oversettelse av innhold, slik at vi fikk den informasjonen vi trengte for å komme oss til Danmark.

Med en billettpris på £ 71 så kommer riktignok ikke Midtjylland så godt ut av det, og så vidt jeg har forstått det så er de også den første klubben som skal ha betalt for billettene til direktørene. Dessverre lider også dere skandinaviske United-fans av disse prisene – hvis dere i det hele tatt klarer å få kloa i en billett.

Powered by Labrador CMS