MUST fornøyd med protestmarsjen

MUST-leder Duncan Drasdo sier til united.no at han er godt fornøyd med protestmarsjen.

Publisert Sist oppdatert

Over tre tusen United-supportere deltok i protestmarsjen før Tottenham-kampen. Protesten var rettet mot Glazer-familien, som siden 2005 har eid Manchester United.

– Dette var faktisk den første protestmarsjen på over fem år, sier Drasdo, og presiserer at MUST støttet protestmarsjen, men organiserte den ikke.

– Det var godt oppmøte. Selv om det var ampert, synes jeg også at det er viktig å få fram at folk oppførte seg bra. All honnør til politiet som ikke var mer aggressive.

At sinnene kom i kok utenfor Old Trafford der protestmarsjen sluttet synes MUSTs adm. dir. er naturlig.

– Folk viste sin frustrasjon. De ser hvor mange penger som blir tatt ut av klubben av eierne samtidig med at billettpriser har økt kraftig, selv om klubben frøs prisene før denne sesongen. Noe som igjen er, etter min mening, takket være presset vi og andre supportere har gjort mot eierne.

Mange supportere ble skuffet over at det ikke skjedde en eierovertakelse i sommer, men ifølge Drasdo er United nærmere et salg nå enn noen gang før.

– Forskjellen fra Liverpool er at der hadde eierne en deadline. Det har ikke Glazer. Men siden i sommer har Jim O’Neil og Red Knights vært i dialog med en rekke potensielle investorer. Imidlertid er det bred enighet om at prisen Glazer har satt er urealistisk høy.

Han vil ikke spekulere i når et eventuelt eierskifte skjer, men har sitt personlige ønske.

– Jeg håper virkelig det skjer før Sir Alex gir seg. Ikke på noen måte bebreider jeg Sir Alex for hva som har skjedd. Det er bare uheldig timing før ham, og jeg håper han får avslutte jobben sin under andre forhold.

Det er ingen konkrete protestmarsjer eller supportermøter i den nærmeste framtid som Duncan Drasdo vet om, men der er likevel planer.

– Siden Glazer ikke vil snakke med oss, forsøker vi via flere individuelle supportere å legge press på klubbens største sponsorer, vel og merke i en vennlig tone. Vi ser at sponsorene, med hva de sprøyter inn av kapital, kan ha en stor inflytelse.

MUST-lederen er heller ikke i tvil om at green & gold-kampanjen har tatt seg kraftig opp igjen de seneste ukene.

– Nå øker det for hver kamp. Om vi noen gang kommer opp på det nivået det var like etter Milan-kampen da David Beckham tok på seg skjerfet skal være usagt, men det er uansett langt flere nå med gult og grønt enn for kort tid siden.

Drasdo presiserer at han har full respekt for de som heller ønsker å gå i rødt, men mener det har en bra effekt når folk går i gult og grønt.

– De som tror det ikke betyr noe undervurderer den symbolske verdien. Det er ingen tvil om at effekten er sterk. En av grunnene til at det ikke var så mye gult og grønt i starten på sesongen var fordi det var varmt i været, og det er først nå folk har begynt å gå med skjerf igjen. En annen årsak er at noen var usikre og ville vente å se hva andre gjorde, om kampanjen skulle fortsette også nå.

Powered by Labrador CMS