Mer medgang utenfor banen

Motgang på banen, medgang utenfor? Sport Witness har sett nærmere på Januzajs avtale med investeringsselskapet Doyen.

Publisert Sist oppdatert

United.no samarbeider med Sport Witness, nettsiden som bedre enn de fleste andre vet hva som skrives i de ulike landene og dermed har bedre kontroll på rykter, sannhetsgehalten i disse, og annet som også skjer rundt Manchester United.

Denne gangen har Sport Witness skrevet en sak om Adnan Januzaj, kritikken mot ham, og hans kommersielle avtaler.

Adnan Januzaj er bare 19 år gammel, det er lett å glemme når en ser på den kritikken som har blitt sendt hans vei i det siste. Manchester United-spilleren har ikke vist sin beste form denne sesongen, og selv om de som argumenterer for at han ikke har hatt sjansen vil peke på mangelen på kamper fra start, så har flere av hans innbytteropptredener vært ganske lange. Mot West Bromwich mandag kveld startet Januzaj, men klarte ikke å utnytte det, og fikk derfor kritikk rettet mot seg.

Unggutten går gjennom en periode der en tidlig overvurdering av hans nivå har gått fort over til å bli en undervurdering. Raheem Sterling, som ble 20 i desember, slet med det samme i Liverpool sist sesong, og før jul var det fans av klubben som mente at han burde bli sendt ut på lån.

Sunderland v Manchester United - Premier League
OPPTUREN: Her har Januzaj scoret det ene av sine to mål mot Sunderland i fjor. Men etter store oppturer opplever de fleste talenter også en nedtur.

Det kan helt klart være vanskelig. Men kommersielt går ting strålende for Januzaj. Han fikk sin nye kontrakt [i oktober 2013, red.anm.], og en tur til VM med Belgia hjalp hans profil også. Det betyr sponsoravtaler, og Januzaj har engasjert Doyen for å hjelpe ham med å utnytte det. De sier på sin hjemmeside: «En av de mest spennende talentene i fotballen på verdensbasis, Adnan Januzaj, sluttet seg nylig til nyoppstartede Doyen Group. Den eksklusive langtidsavtalen gjør at byrået vil ta seg av managementet av spilleren når det gjelder kommersiell aktivitet, PR og digital strategi.»

Den belgiske avisen HLN mener at Doyen faktisk har kjøpt spillernes bilderettigheter.

Doyen investerer i idrettsutøvere. Manchester United-fans husker kanskje situasjonen i sommer med Marcos Rojo og Sporting. Den portugisiske klubben sa veldig offentlig at de rev i stykker en avtale de hadde med Doyen, av ulike grunner, og at de derfor ikke ville gi dem 75% av transferavtalen. Ikke overraskende går det til retten.

rojo55
DOYEN-KRANGEL: Doyen kranglet med Sporting i forbindelse med salget av Marcos Rojo til Manchester United.

Doyen ble fremstilt som de tvilsomme skurkene, noe som kanskje er urettferdig. De jobber med store idrettsnavn, og hjalp til med å finansiere Class of ’92-filmen. Firmaet har ikke kidnappet Januzaj, på samme måte som de ikke holdt en pistol mot Sportings hode, men de vil ønske å få en del utbytte for investeringen sin, noe som vil bety omfattende kommersielle oppdrag for United-spilleren.

Januzaj spilte nylig i Nike-sko selv om han ikke hadde en avtale med dem. Denne helgen spilte han i Warrior-sko, og HLN sier at det er hans nye avtale, og at det vil gi ham rundt de €600 000 per år som Vincent Kompany og Marouane Fellaini får for det samme.

Det har ikke blitt på TC23-nivå; Tom Cleverley lanserte en personlig merkevare og hjemmeside (nå fjernet fra Internett) med ideer om å selge t-skjorter og å fostre flere muligheter. Manchester United-supportere vil nå håpe at Januzaj holder fullt fokus på fotballen. I rettferdighetens navn så kan det være en god grunn til å la Doyen ta seg av alt dette.

Les flere saker hos Sport Witness.

Powered by Labrador CMS