LESERBREV: Varemerket Manchester United

Og turneer i Østen. Jan Magne Eriksen Bae deler sine tanker om situasjonen i United.

Publisert Sist oppdatert

Supporterklubben er for supportere, og derfor ønsker United.no leserbrev som del av nettsiden. Takhøyden er stor, men vi forbeholder oss retten til å avgjøre hva som kommer på trykk og ikke. Det er også et krav at man argumenterer godt for det man mener, og du må tåle at andre kommenterer innlegget ditt. Leserbrev kan sendes til [email protected]. Oppgi fullt navn og helst alder, og fortell gjerne når, hvordan eller hvorfor du ble fan. Vi tar selvsagt også gjerne i mot reisebrev.

Varemerket Manchester United og turneer i Østen

United mot City. Lokalderby og spennende oppkjøringskamp før sesongstart. Avlyst på grunn av dårlig vær. I Beijing. Har vi kommet dit at fotballklubben Manchester United nå er fullstendig underordnet varemerket med det samme navnet?

GettyImages-579463816

Det er unektelig spesielt at Manchester United velger å reise til den andre siden av kloden for å spille mot naboklubben. Dette skjer også i en tid hvor man aller helst bør jobbe knallhardt inn mot sesongstarten som bare er drøye to uker unna. Tiden burde ideelt sett brukes på treningsfeltet og aller helst i Manchester. Men United har blitt så mye mer enn bare et fotballag. Det er et av verdens største varemerker og Kina er – naturlig nok – det største markedet. Eller som Ed Woodward sa det da årets turné ble annonsert: «Vi har sterke historiske bånd til Kina og vi er veldig stolte av denne forbindelsen og våre fans over hele landet». I følge kommunikasjonsavdelingen har også United 107 millioner fans i Kina.

Tag Heuer – Manchester Uniteds offisielle tidtaker

Siste nytt er også at Manchester United og Tag Heuer nylig har signert en avtale hvor sistnevnte blir en global partner innen tidtaking. På bildet smiler klubbambassadør Denis Irwin og to dresskledde menn. Med er også Henrikh Mkhitaryan, Marcus Rashford, Ashley Young og Wayne Rooney. Alle har armbandsuret synlig framme, men smiler ikke spesielt mye. For dem er det en jobb, og en viktig grunn til at de tjener mer i uka enn en engelsk industriarbeider gjør i løpet av ett år.

GettyImages-579467448

På Uniteds offisielle nettside kan vi lese mer om de ulike partnerne til Manchester United. Nissin Food Groups er for eksempel klubbens globale nuddel-partner, mens Kansai Paint er klubbens offisielle samarbeidspartner innen maling. Skal du ta et glass vin på fredagskvelden og samtidig støtte favorittklubben? Ja, da velger du selvsagt den chilenske rødvinen Casillero del diablo.

En del av gamet, men trenger ikke like det

Gjennom mine drøye 25 år som supporter har penger og kommersialisering vært en svært viktig del av engelsk fotball, og da spesielt gjennom Premier League-æraen. Det var den som gjorde engelsk fotball global. Det har også gjort det mulig for ligaen å tiltrekke seg store stjerner. Både spillere og managere. Enorme TV-avtaler, sponsoroppdrag og stjernedyrking er dessuten definitivt kommet for å bli. En stor del av Uniteds suksess skyldes også at klubben har klart å melke det økonomiske potensialet bedre enn de fleste.

Vi nordmenn har et langvarig forhold til fotballen på balløya gjennom over 40 år med tippekampen. Det er ikke meningen å være for nostalgisk, og innta en «alt var mye bedre før holdning.» Jeg er ikke gammel nok til å huske svart-hvit kamper og glade amatører, men jeg savner likevel begynnelsen av nittiårene. Tiden før sesongoppkjøringen var rene promoturer for varemerket Manchester United. Rett og slett da den siste delen av den gamle logoen tross alt var viktigst. Den som også inkluderte «Football Club.».

Powered by Labrador CMS